potme_kavarna_svetluska__192x128_.jpgVysoce postavený manažer Marek Zeman měl prý vždycky nutkání pomoct nevidomému, když ho viděl rozpačitě stepovat na přechodu pro chodce. Jenže nevěděl, jak ho oslovit.

Dnes už se nerozpakuje a překvapivě tím, kdo ho naučil "pomáhat", je jeho mateřská firma, finanční skupina AXA, jejíž hlavní pracovní náplní je něco úplně jiného - prodávat pojištění.

České firmy se za posledních pár let naučily zapojovat do dobročinných aktivit své zaměstnance. Říká se tomu sice "společenská zodpovědnost", ale jde také o šikovný management a posilování loajality zaměstnanců.

"Pomáhali jsme se stavbou kavárny POTMĚ, kterou zřídila nadace Světluška podporující lidi se zrakovým postižením. Přihlásilo se asi třicet zaměstnanců. Přestože naše nadnárodní centrála tyto praktické aktivity dělá každé čtyři roky, my jsme se rozhodli je dělat každoročně," říká PR manažer Axy Zeman.

Zatímco před čtyřmi lety do dobročinných projektů, které vyžadují přiloženou ruku k dílu, byly zapojené asi dvě stovky českých zaměstnanců, dnes jich jsou tři tisíce. Firmy začaly dávat svým zaměstnancům volný den, který mohou místo v kanceláři strávit nějakou "bohulibou" aktivitou, kterou si sami vyberou. Například ve firmě T-Mobile této možnosti využívá asi 400 lidí, což je více než deset procent všech zaměstnanců mobilního operátora.

"Naši zaměstnanci nejčastěji volí programy, jako je pořádání dětského dne nebo pomoc na dětských táborech. Do popředí se také dostávají ekologické aktivity, jako je sázení stromků či úklid parků," říká Jitka Chocová, která má "social responsibility" programy ve společnosti na starosti.

Čtěte také

V České spořitelně si mohou zaměstnanci vybrat dva dny.

"V minulém roce se do podobných aktivit zapojilo 600 zaměstnanců a někteří dnes chodí pomáhat i ve svém volném čase," říká Kristýna Havligerová, mluvčí spořitelny.

Pokud si manažeři vezmou do ruky kalkulačku, vyjde jim, že podporování dobročinných sklonů svých zaměstnanců se jim vyplatí.

"Tyto aktivity, zvlášť pokud se pro ně podaří získat skupiny zaměstnanců, dnes z nemalé části vynahrazují dobrodružné teambuildingové aktivity, které byly populární dřív. Navíc se skvěle doplňují s dalším vzděláváním zaměstnanců," vysvětluje oboustrannou výhodnost těchto aktivit Pavlína Kalousová, ředitelka Fora dárců, které mimo jiné koordinuje tyto aktivity pro české firmy. Jednoduše řečeno, zatímco sponzoringem penězi si firma dělá dobré jméno před veřejností, zapojováním svých lidí do charity se polidšťuje směrem dovnitř, v očích svých zaměstnanců.

Zatímco dříve čeští zaměstnanci pracovali pro dobročinné účely hlavně manuálně, dnes už poskytují také své know-how. Tedy už nejen pomohou vymalovat dobročinnou kavárnu, ale třeba odborník z marketingu velké nadnárodní společnosti naučí své kolegy z neziskového sektoru triky, jak takové kavárně udělat dobrou reklamu.

"Je to také způsob zvyšování atraktivity společnosti. Dnes je nedostatek lidí na trhu práce a každé body plus se počítají. Je pravděpodobné, že za pár let se i Češi budou ptát na social responsibility už při pohovoru, podobně jako dnes v USA," podotýká Jitka Chocová z T-Mobilu.

080919_04_2_CTK.jpg