taxi__192x128_.jpgJízda pražským taxíkem má být pohoda. Už žádné staré favority, felicie ani volhy. Od prvního ledna začíná platit přísná magistrátní vyhláška, která nařizuje taxikářům jezdit s auty maximálně osm let starými.

Pravidla pražské vyhlášky jsou nekompromisní: Kdo bude chtít stát na městských "štaflech", musí mít auto nalakované nažluto, ať je od jakékoliv taxikářské firmy.

Auto musí spadat alespoň do nižší střední třídy, musí být čtyřmístné, umyté a musí být vybaveno klimatizací.

Řada taxikářů si ale auta stále nevyměnila a chystá na leden protest před budovou magistrátu.

Čtěte také

Změny se týkají i řidičů. Nesmějí mít sportovní oblečení, jako jsou tepláky, trička a šortky s výrazným logem, nesmí nosit pantofle a bačkory. Má také zakázáno v prostoru stanoviště kouřit a umývat auto.

"Je to standardní požadavek na nezávadné prostředí a větší pohodlí zákazníků," řekl Jiří Bureš, tajemník magistrátní komise pro řešení problémů taxislužby.

Pokuty budou velké. Pokud kontrola zjistí porušení pravidel, částka se může vyšplhat až k 750 tisícům korun.

Taxikáři se marně snažili vyhlášku zrušit. Stěžovali si i na ministerstvu vnitra, ale nepochodili. O formě protestu rozhodnou v polovině ledna. "Přichází v úvahu dvě varianty. Buď protestní jízda Prahou, nebo se všichni postavíme před magistrát," popsal předseda taxikářských odborů Pavel Jelínek.

Jen pár dní po taxikářském protestu hrozí další dopravní problémy. Kvůli stravenkám a daňovým benefitům se chystají stávkovat někteří železničáři a řidiči hromadné dopravy.


Podívejte se

Magistrátní úředníky vedl k sepsání vyhlášky průzkum pražských taxíků. Z výsledků vyplývá, že čtyřicet procent aut je starších než dvacet let a tři procenta dokonce starší než třicet let. "Tato auta nemohou garantovat dnes standardní bezpečnost a pohodlí cestujících," odůvodnil Jiří Bureš.

Taxikáři: Je to diktát

Taxikáři ale protestují "Magistrát nám jen diktuje podmínky nad rámec zákona a potírá naše podnikání," zlobí se Jelínek.

Řada řidičů podle něj auta nevyměnila proto, že se čeká, jak bude situace po prvním lednu vypadat. "Ani provozovatelé svá auta hromadně nepřebarvují na žluto. Firmy se chtějí jedna od druhé lišit," popsal Jelínek. Na výběr ale mají podle magistrátní vyhlášky jen pět předem vyjmenovaných odstínů žluté barvy.


Podívejte se

Že se velká obměna taxikářských aut nechystá, potvrzují i oslovení řidiči. "Je mi dvaašedesát a v srpnu jdu do důchodu. Nevím, proč bych měl svoje auto měnit. Sice je staré dvanáct let, ale má klimatizaci a je v dobrém stavu," říká řidič Volkswagenu Passat.

Změna jen pro někoho

Magistrátní pravidla mají ale několik trhlin. Nebudou zdaleka platit pro všechna auta, která převáží lidi. Některá stání totiž nespadají přímo pod magistrát, ale pod městskou Technickou správu komunikací. Je jich asi polovina, hlavně mimo centrum. A na nich budou taxikáři parkovat i se starými auty.

V prvním odstavci vyhlášky se totiž píše, že se omezení týkají jen "stanovišť v majetku hlavního města." Ke smůle taxikářů, technická správa má přibližně jen pět stanovišť v centru hlavního města.

Pravidlům se také vyhnou firmy, které vozí například opilé řidiče jejich vlastními auty, zatímco za volantem soukromého auta sedí firemní střízlivý řidič.

Taxikáři sobě

Vyhláška se nedotkne ani soukromých dopravců, kteří nabízejí například transfery na letiště. Jejich služby jsou totiž na objednání a nestojí na městských vyhrazených místech pro taxíky.

Výměny aut v drtivé většině případů nebudou platit velké taxikářské firmy. Řidiči pro ně totiž jezdí vlastními vozy a bude na nich, aby jejich auta splňovala nové podmínky magistrátu. Od firmy si často pronajímají jen vysílačku, která jim zajišťuje od společného operátora jistotu výdělku. Platí za ní řádově dvacet tisíc měsíčně. Zbytek jde do jejich vlastní kapsy.

081223_03ap.jpg