Strojvůdce rychlíkové soupravy, která dnes dopoledne narazila ve Studénce do spadlé ocelové mostní konstrukce, se zachoval jak nejlépe mohl a tím si také zachránil život. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Více o vlakovém neštěstí

Strojvedoucí rychlíku EuroCity Comenius už podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí cca 135 km/h si všiml, že mostní konstrukce před ním se zhoupla a začala padat. Použil proto rychlobrzdu a schoval se ve strojovně; za šest sekund nastal náraz při rychlosti cca 120 km/h.

"Jediné, co může dělat, je použít rychlobrzdu, aby zmírnil (rychlost). Takže se zachoval jak nejlépe mohl. Jsou učeni, že pokud jim hrozí nebezpečí, tak mají využít možnosti a po použití rychlobrzdy se skrýt, utíkat do strojovny," řekl ČTK Poláček.

Strojovna zachránila muži život

Riziko v kabině je podle jeho slov velké, ale čelní náraz je vždy nejhorší, obyčejně bývá stanoviště celé zdemolované. "Myslím, že České dráhy jsou v tom nevinně...On to viděl a ještě stačil skočit do strojovny - a tomu asi zachránilo život," míní Poláček.

Šest lidí po srážce zemřelo a 41 bylo zraněno, mezi nimi strojvedoucí, který vyvázl s lehčím zraněním, a další dva ze čtyř členů vlakové čety. Nehoda zdemolovala lokomotivu a čtyři vozy.

"Už se s tím nedalo nic dělat. Už nikdy nenastoupím do vlaku," řekl novinářům strojvůdce mezinárodního rychlíku.

Také podle strojvedoucího s dlouholetou praxí, který nechtěl být jmenován, udělal muž řídící lokomotivu to nejlepší, co je v dané chvíli možné. Rychlobrzda má aretaci a při jejím použití už není nutné ji držet. "Strojvedoucí tak může zabrzdit a utéci se schovat do strojovny, kde je obrovský a těžký transformátor a lokomotiva zde má nejsilnější rám, je tudíž největší naděje, že přežije," řekl ČTK.

Drážní inspekce letos eviduje celkem 87 případů srážky vlaků s překážkou, mimo té dnešní. Z toho 42 procent srážek a nehod letos bylo se spadlými stromy a větvemi, 15 procent se zvířaty, ostatní s různě pohozenými předměty, zvláště jízdními koly a balíky slámy.

Nejzávažnější případ z letoška mimo dnešní nehody se podle Kučery stal mezi stanicemi Polom a Suchdol nad Odrou, kdy InterCity Moravia jedoucí z Budapešti do Bohumína se 25. června srazil se spadlým stromem v trakčním vedení. Škoda byla téměř 860.000 korun.

Související