Na začátku roku to podle údajů za výběr mýtného vypadalo, že na kamionovou dopravu v Česku dolehla ve velkém hospodářská krize. Údaje o výběrech mýtného na konci ledna ale nejsou tak katastrofální, jak se zdály v prvních dnech nového roku. Odborníci však přesto očekávájí, že kamionů na českých silnicích letos výrazně ubyde.

Na mýtném se do 29. ledna letošního roku vybralo téměř o osmdesát milionů korun méně než za stejné období v loňském roce, jak vyplývá z údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR. Letošní dosavadní příjmy více než 375 milionů korun se tak nedostaly ani na úroveň příjmů v roce 2007, kdy fungoval systém elektronického mýtného prvním rokem. To přinesl do státní pokladny za prvních devětadvacet lednových dnů téměř 384 milionů korun. 

"Lze očekávat, že odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu, se na dynamice výběrů mýta v roce 2009 projeví," řekla pro server iHNed.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem kolem 10 až 15 procent proti loňsku," dodala.

Čtěte více:

Ministerstvo dopravy zatím plán na pokrytí chybějících příjmů z mýtného do státního rozpočtu nemá. Čeká, až jak bude situace vypadat v dalších měsících. "Ministerstvo samozřejmě očekává, že k nějakému poklesu příjmů určitě dojde. V tento okamžik se ale nikdo neodvažuje odhadnout, jaké reálné poklesy skutečně budou. Jakmile bude v dalších měsících možno odhadnout konkrétnější čísla, ministerstvo bude společně se Státním fondem dopravní infrastruktury hledat východisko a možné cesty, jak se s tím vypořádat," řekl serveru mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Začátek ledna: o šest milionů korun za den méně 

Na začátku roku vybral stát na mýtném v průměru o pět až šest milionů korun za den méně než byly obvyklé denní příjmy v loňském roce. Na konci ledna už vypadají čísla z příjmů optimističtěji. "První lednové dny se výběry šplhaly jen k 15 milionům denně, v těchto dnech už se vrací k lednovému normálu, jaký jsme registrovali například v roce 2007. Denně se tak vybere až kolem 19 milionů korun," řekla Vápeníková.

Například druhé lednové pondělí v roce 2008 se vybralo na mýtném přes 21 milionů korun, v druhé lednové pondělí letošního roku to však bylo pouze 17 a čtvrt milionu. To je dokonce nižší výnos, než ve stejný den roku 2007, kdy se vybralo zhruba o půl milionu korun víc.

Na konci ledna jsou ztráty oproti stejnému dni loňského roku o něco nižší. Zatímco poslední lednové pondělí v roce 2008 se vybralo přes 21 a půl milionu korun, letos to ve stejný den bylo téměř 18 a půl milionu.

Dopravci: Skutečná krize nás nejspíš stále čeká 

"Podle zpráv, které máme od našich dopravců, je jejich kapacita nevytížená a počet zakázek se snižuje. Řada vozidel tak je nevyužitých, dopravci je odstavují a značky dávají do depozitu," řekl serveru iHNed.cz mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. "Podle našich údajů poklesla kamionová doprava za poslední půlrok přibližně o 20 až 30 procent," dodal Felix.

Podle něj skutečná krize kamionovou dopravu ještě teprve čeká. "Domníváme se, že se ta krize zatím neprojevila naplno. Máme velké obavy z toho, jak se odrazí na kamionové dopravě krachy podniků. Známe už příklady takových potíží ze zahraničí, u nás se to zatím tolik neprojevilo, i když několik málo případů už se objevilo," řekl Felix. Podle něj bude u dopravních firem hodně záležet na tom, zda se zabývají pouze dopravou nebo nabízí i další, například servisní nebo logistické služby. "Takové firmy to budou ustávat lépe," podotkl.

Krize se projevila na příjmech z mýtného už na konci minulého roku, i když zatím jen velmi mírně. Od ledna do října loňského roku byly příjmy v každém měsíci vyšší než za stejný měsíc roku 2007. Do minusu se čísla dostala poprvé v listopadu, kdy příjmy poklesly o pět procent na necelých 492 milionů korun.

V prosinci byl pak pokles oproti poslednímu měsíci roku 2007 pouze jedno procento na necelých 390 milionů korun. Celkem se za loňský rok na mýtném vybralo přes šest miliard korun.

Související

Komentáře ke článku