Ostravské letiště v Mošnově, které před třemi lety převzal od státu do své péče Moravskoslezský kraj a které dostalo nové jméno - Letiště Leoše Janáčka - zažívá přelomové období. Nevelký aeroport, který má však nejdelší rozjezdovou dráhu v zemi (stavěla se původně pro vojenské účely), odbavuje rekordní počty cestujících, přibývá tu pravidelných linek a také se tu čile staví. A navíc začíná Mošnov po letech ztrát vydělávat.

"V roce 2004 odbavilo letiště přes 216 tisíc cestujících, předloni to bylo už téměř 266 tisíc, loni jsme překročili hranici 300 tisíc a letos čekáme nárůst o dalších 13 procent. Současné počty cestujících jsou vyšší než kdykoliv v historii," říká ředitel letiště Lubomír Vavroš.

Letiště si dlouhá léta vystačilo s jedinou pravidelnou leteckou linkou do Prahy a pokusy o spojení s jinými destinacemi byly dlouho neúspěšné. Když tu před třemi lety otevřela po dlouhém vyjednávání s velkou slávou pravidelnou linku do Mnichova německá firma Cirrus Airlines, zadělala si na ostudu - projekt po pár měsících zkrachoval, stejně jako snahy dalších dopravců o zavedení lowcostového spojení s Prahou.

Krajský úřad se ale po převzetí letiště rozhodl nastartovat rozšiřování pravidelné letecké dopravy z Mošnova za vlastní peníze, a tak předloni přislíbil dotaci na projekt místního podnikatele Daneše Zátorského, majitele holdingu Geofin. S krajskou veřejnou podporou začala jedna ze Zátorského firem na podzim roku 2005 létat do Vídně. "Během prvního měsíce využilo linku 170 lidí, nyní jich létá 2300 měsíčně," podotýká ředitel Vavroš. Start linky stál kraj a letiště celkem 70 milionů korun. Nedávno ale Zátorského lidé oznámili, že dotace už nebudou nadále nutné, protože linka si na sebe začala vydělávat. Její provozovatel teď počítá s tím, že zprovozní další pravidelné trasy.

Kraj má v tomto směru velké plány: Letos zastupitelé odsouhlasili plán na zahájení provozu celkem 12 nových pravidelných linek v příštích třech letech. "Už od příštího roku by měl být zahájen letecký provoz na trasách do Bruselu, Londýna, Moskvy a Amsterodamu," upřesňuje Vavroš a vypočítává další plánované linky: "V roce 2009 chystáme spojení do Kyjeva, Rigy, Vilniusu a Düsseldorfu, v posledním roce dekády je uvažováno o Curychu, Helsinkách, Varšavě a Paříži. Linky budou provozovány v závazku veřejné služby, celkem má kraj připravenu na jejich podporu v letech 2008 - 2012 částku 709 milionů korun."

Moravskoslezský kraj ve svých plánech počítá s tím, že v roce 2015 Letiště Leoše Janáčka odbaví už 1,5 milionu cestujících. I proto lije do rozvoje Mošnova tak velké peníze - a to nejen na to, aby "rozlétal" nové linky.

Koncem loňského roku získalo letiště novou odbavovací halu za 320 milionů korun, v současné době se opravují ranveje. "Chceme, aby tu mohla přistávat velká letadla i za snížené dohlednosti. Rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy bude dokončena na podzim 2008," říká ředitel.

"Mošnov díky tomu bude jako jediné letiště v republice schopen přijímat největší současná letadla včetně nového Airbusu A380," dodává náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša.

Tím ale modernizace Mošnova nekončí. Následovat má vybudování moderního centra, které zastřeší všechny bezpečnostní složky na letišti. A především chystá Moravskoslezský kraj lepší napojení letiště na dopravní cesty - modernizaci přípojek na rychlostní silnici R48 vedoucí na Slovensko i na budovanou dálnici D47. Především chce ale k letišti vybudovat zcela novou železniční trať, která se v nedaleké Studénce napojí na důležitý železniční koridor Praha - Olomouc - Ostrava - Bohumín.

"Letos se připravuje studie proveditelnosti. První cestující by mohli mít možnost dopravit se na letiště vlakem ke konci roku 2009," plánuje ředitel Vavroš.