"Podomní" obchodníci měli úspěšné Vánoce

Přímí prodejci, kteří své zboží nabízejí v domácnostech, si letošní Vánoce pochvalují. Tržby jim v závěru roku stoupaly až o čtvrtinu. Češi mohou doma kromě kosmetiky, čisticích prostředků a domácích spotřebičů nakupovat například telekomunikační služby.
"Navýšení prodeje v posledních týdnech před Vánoci se například u firmy Amway odhaduje na 25 procent ve srovnáním s běžným obdobím," řekl místopředseda Asociace osobního prodeje (AOP) Jan Stránský.
Podle něj byl v předvánočním období největší zájem o rychloobrátkové zboží, jako je kosmetika, výrobky péče o tělo či různé domácí spotřebiče.
Osobní prodej využívají hlavně lidé, kteří nakupují vánoční dárky na poslední chvíli.
"Pro zákazníky má osobní prodej v hektickém předvánočním období tu výhodu, že nemusí ztrácet čas v předměstských nákupních centrech. Osobní prodejci obslouží zákazníky v místě a čase pro ně nejvhodnějším, především v domácnostech," uvedl předseda AOP Zdeněk Fibich.

Tržby stoupají

Stále důležitější roli v osobním prodeji hrají podle Fibicha webové prezentace jednotlivých společností. Jejich pomocí se lidé mohou seznámit s nabídkou výrobků a v některých případech i objednat zboží.
Přímý prodej v Česku v posledních letech vykazuje rostoucí tržby. Obrat osmi firem sdružených v asociaci se loni zvýšil o osm procent na 4,2 miliardy korun. Na celkovém trhu přímého prodeje v Česku se podle odhadů asociace podílejí tyto firmy více než polovinou. Celkový trh tak řádově dosahuje osmi miliard korun. Členy AOP jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Option One, Oriflame, Tupperware a Vorwerk.
Počet registrovaných prodejců loni v České republice přesáhl 200 600 osob. V celé Evropské unii se osobním prodejem v roce 2005 živilo 2,6 miliónu distributorů, kteří prodali zboží za téměř 8,2 miliardy eur (zhruba 237 miliard korun).

V hledáčku úřadu

Jenomže existují i problémy. České pobočce firmy Tupperware Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil za určování prodejních cen jejích výrobků pokutu 2,3 miliónu korun. Tupperware vyrábí kuchyňské náčiní, prodává ho na takzvaných uzavřených prezentacích.
Výrobky nizozemské značky tak nejsou k sehnání v běžné maloobchodní síti.
Stejně pracuje i řada dalších firem, úřad má teď několik tipů na chyby v jejich práci. "Proto se chceme v příštím roce na přímý prodej zaměřit," řekl již dříve předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.

Související