Hejtmani krajů, kterými procházejí zpoplatněné dálnice, se obávají, že nákladní automobily je budou objíždět po okresních silnicích. Kromě dalších aut na silnicích to pro ně prý také bude znamenat i vyšší náklady na jejich údržbu.
Někteří již nyní uvažují o tom, že jim v tom budou bránit značkami zakazujícími vjezd těžkých automobilů, všichni se shodují na tom, že stát postupuje od začátku špatně.

Výběrem mikrovlnné technologie zabránil krajům, aby se proti kamiónům projíždějícím vesnicemi bránily. Satelitní by jim prý umožnila objízdné trasy pružně zpoplatnit a kamiónům by se objíždět dálnice po okresních silnicích nevyplatilo.

Budou značky
"Počítáme s tím, že někteří dopravci se budou snažit uspořit náklady a část těžké dopravy přejde na již tak dost zničené silnice nižších tříd. Jinou možnost než umístit tam značky zakazující vjezd nemáme," řekl hejtman Libereckého kraje Petr Skokan.
Podle něj stát na kraje převedl silnice, na jejichž opravu by kraj potřeboval okolo deseti miliard korun. Ročně však může vydat jen okolo 130 miliónů. "Těžká auta, která budou objíždět dálnice, silnice ještě více poničí," dodal Skokan.

Hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek uvedl, že kraj si nejprve nechá vypracovat analýzu, do jaké míry nákladní auta dálnice objíždějí. "Měla by být hotova rychle, předpokládáme, že do konce ledna. Poté rozhodneme o dalším postupu," uvedl Juránek. Podle něj si kamióny objízdné trasy najdou vždy velice rychle. "Máme s tím zkušenost, pokud se na dálnici vytvoří kolony, rychle si najdou objízdné trasy," dodal Juránek.

Podle Petra Bendla, hejtmana Středočeského kraje, však mají kraje pouze omezenou možnost, jak se přílivu kamiónů ubránit. "Když zakážeme těžkým autům vjezd, zkomplikujeme život v kraji. Museli bychom vydávat výjimky, což s sebou samozřejmě nese možnost korupce," uvedl Bendl s tím, že reálně se kraje mohou bránit až proti druhé etapě výstavby mýtného. Při ní by měly být zpoplatněny i silnice prvních tříd.

Tu totiž budou schvalovat jejich stavební úřady. Ministerstvo dopravy proto nyní uvažuje o tom, že pro druhou etapu využije výběr založený na satelitním systému.

Objízdnost tři procenta

Člen představenstva společnosti Kapsch TrafficCom Erwin Toplak včera uvedl, že v Rakousku během prvních tří měsíců provozu mýtného zpoplatněné úseky objíždělo okolo pěti procent kamiónů. Po šesti měsících se to snížilo na dvě až tři procenta.
Místních komunikací budou pravděpodobně využívat spíše firmy zaměřující se na vnitrostátní dopravu, tranzitní dopravě by se to nevyplatilo.

Společnost Kapsch předá mýtný systém státu 30. prosince. Podle Toplaka dosáhla úspěšnost dosavadního testování systému 99,7 procenta, to znamená, že téměř všechna vozidla byla zachycena. Systém zkouší 150 testovacích vozidel, do pilotního provozu je zapojeno všech 172 bran.
Mýtné budou platit automobily s hmotností vyšší než 12 tun, kromě kamiónů se týká také některých autobusů. Stát za vybudování systému a jeho desetiletý provoz zaplatí rakouské firmě 22 miliard korun.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru