Na Silvestra je tak letos možné přiťuknout si třeba i černou vodkou nebo pivní pálenkou. S originální černou vodkou přišla před Vánocemi jindřichohradecká likérka Fruko Schulz. "Je to unikát, nikdo v Evropě černou vodku nevyrábí," tvrdí šéf firmy Josef Nejedlý. Barvu nedodávají vodce umělá barviva, ale přírodní huminové látky - ty se najdou například v rašelině. "Naše vodka ovšem chutná po vanilce," dodává Nejedlý.

Jinou specialitu nabízí firma Less. Její doménou je sice lesnictví, ale v Bohdanči na Kutnohorsku provozuje i pálenici. A tam také přišla na svět pivní pálenka.
"Často se u nás pije k pivu i kořalka, ale pro konzumenta to mívá neblahé následky. Tak jsme si řekli, že uděláme lihovinu, která se s pivem skutečně snese," vysvětluje nápad Jan Mičánek mladší. Pivní pálenku destilují z dvanáctistupňového světlého ležáku, který dodává havlíčkobrodský pivovar. Ze sta litrů piva vypálí šest litrů lihoviny.
"Chutná trochu po kvasnicích. Někdy přidáváme i chmel, tím získá nahořklou příchuť," říká Mičánek. Ve venkovských hospodách, kde je pivní pálenka k mání, stojí zhruba stejně jako slivovice.

Specialitami se ovšem chlubí i pivovarníci. Například v Pivovarském domě v Praze je možné ochutnat třeba i pivo s vanilkovou nebo čokoládovou příchutí. Ale k dispozici je vždy jen malá várka, tamní odborníci vaří mok hlavně pro radost.
Větší komerční úspěch už má pražský minipivovar U Medvídků. Dělá nejsilnější domácí pivo, 33 stupňů silný mok X-Beer. Tisíc třetinkových lahví z jedné várky, jejíž výroba trvá půl roku, vykoupí zájemci za pár dní.

Speciálně pro letošní svátky připravil novinku Pivovar Náchod. Jmenuje se Primátor English Pale Ale. Ředitel společnosti Josef Hlavatý popisuje své pivo výrazy, jež si už v ničem nezadají s vinařským žargonem: "Pivo se vyznačuje tmavou jantarovou barvou se zakulaceným sladovým charakterem a bohatým chmelovým aroma, jež nezanechává na patře suché nahořklé doznívání..."

To, že výrobci piv i lihovin už leckdy přejímají žargon ctitelů vína, má přitom zřetelné ekonomické důvody. Zatímco spotřeba vína v zemi roste, konzumace piva stagnuje, a kořalky se dokonce pije stále méně. A především menší pivovary a likérky vidí šanci na přežití právě ve specialitách. K jejich prezentaci však už zdaleka nestačí zákazníkům jen sdělit, že jde o desítku nebo dvanáctku, případně o "vodku" bez nějakého dalšího přívlastku.

"Výrobce musí už dnes přesně vědět, koho chce oslovit," potvrzuje ředitel Královského pivovaru Krušovice Pavel Gregorič.
Zdůrazňováním chuťových stránek alkoholických nápojů se výrobci také snaží otupit kritiku zdravotníků, že reklamou podněcují k nadměrné konzumaci lihovin.
"Samozřejmě vždy zdůrazňujeme, že pít musíme pro chuť a s mírou. Určitě nejsme národ opilců," říká Martin Petrášek, šéf největší likérky Stock Plzeň.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru