Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka si loni pořídil nový byt za sedm milionů korun, přičemž přes pět milionů prý naspořil. Uvedl to časopis Týden s tím, že Sobotka by tak vysokou částku našetřil nanejvýš obtížně. Časopis připomněl, že bývalý šéf ČSSD Stanislav Gross přišel i o premiérské křeslo kvůli tomu, že nedokázal vysvětlit původ 2,5 milionu korun na svůj byt. Sobotka tvrdí, že pětimilionovou částka jsou jeho dvanáctileté úspory. Podle časopisu by tak musel dávat stranou 35.000 korun měsíčně.

Týden také obvinil Sobotku ze zneužívání poslaneckých náhrad. Sobotka si podle listu jako jihomoravský poslanec nechával až do konce letošního dubna proplácet nájem bydlení v Praze ve výši 17.000 korun. Poslanec přitom své trvalé bydliště ve Slavkově u Brna držel pouze papírově. "Pan Sobotka už tu nebydlí, myslím, tak dva roky," citoval časopis Lydii Bartovou z příslušného slavkovského bytového družstva.

Místopředseda ČSSD využíval také cestovné ve výši 28.500 korun měsíčně, přestože má jako předseda rozpočtového výboru sněmovny k dispozici služební vůz. Sobotka se hájil tím, že na jižní Moravu jezdí každý týden. "A velmi často se stavuji také ve Slavkově," řekl časopisu místopředseda ČSSD.

Při nástupu do funkce ministra měl našetřeno půl milionu

Sobotka při nástupu do funkce ministra financí v roce 2002 uvedl, že měl našetřeno přes půl milionu korun a měl chatu za 500.000 korun, nevlastnil ale akcie, majetkové podíly ani cenné předměty.

Před třemi lety si pořídil na leasing Škodu Octavii. Koncem loňska mu zbývalo doplatit přes 45.000 korun, splácel tedy 19.000 korun měsíčně. Loni věnoval straně 20.000 korun, ve volebním roce 2006 pětinásobek.

Poslanec a místopředseda ČSSD Sobotka, který do politiky nastoupil hned po vysoké škole, měl jako ministr stotisícový plat, obdobnou sumu pobírá nyní jako předseda poslanců ČSSD.

K pětimilionové částce uvedl, že se jedná především o jeho úspory a také jeho manželky, která je ale na mateřské. Uvedl také, že "všechny platby spojené s pořízením bytu byly řešeny výhradně bezhotovostním způsobem" a je tedy možné je dohledat.

Co říká Bohuslav Sobotka: 

"Od roku 2003 do roku 2009 se můj pravidelný měsíční příjem pohyboval od 71 tisíc korun do 110 tisíc korun. Nečinilo mi tedy žádný problém ušetřit desítky tisíc korun měsíčně. Zvláště, pokud naší rodinnou prioritou bylo právě pořízení vlastního bytu."

"V tomto příjmu jsou zahrnuty i relevantní náhrady, přičemž spekulace Týdne o jejich zneužívání kategoricky odmítám."

"Není pravda tvrzení Týdne, ze kterého vyplývá, že paralelně užívám jako předseda rozpočtového výboru služební automobil a zároveň si nechávám proplácet cestovní náhrady. V souladu se zákonem jsem se rozhodl služební vůz nepoužívat a zvolil jsem si místo něj právě a pouze cestovní náhrady. Pokud o této zákonem stanovené povinnosti redaktoři Týdne nevěděli, stačilo se mne zeptat. Nepravdivé je i tvrzení Týdne, že platím za leasing na svoji privátní Škodu Octavii částku ve výši 19 tisíc Kč měsíčně. Tento leasing skončil v dubnu tohoto roku, přičemž jsem splácel 11 tisíc Kč měsíčně."

"Nový byt v Praze mne vyšel celkem na 7 milionů korun. Vedle spotřebitelského úvěru na bydlení a hypotéky (viz odevzdaná majetková přiznání), jsem dále bezhotovostně zaplatil 5,1 milionu Kč. Tato suma se skládá z mých (a od roku 2003 rodinných) úspor za posledních 12 let, jež lze rozdělit do následujících hlavních položek:
* příjem z prodeje chaty
* příjem z prodeje podílových listů Komerční banky ve vlastnictví mé manželky
* tři cykly stavebního spoření (dva mé, jeden manželky)
* dlouhodobé úspory moje a mé manželky
* průběžné úspory z mých příjmů poslance a člena vlády
* průběžné výnosy z termínovaných vkladů a výnosy z prodeje podílových listů."

"Všechny výše uvedené transakce byly průběžně v souladu se zákonem vykazovány v mých majetkových přiznáních, probíhaly bezhotovostně a jsem připraven je doložit. Učinil bych tak i v případě redaktorů časopisu Týden, kteří ovšem patřičný zájem neprojevili. Obvinění časopisu Týden považuji za hrubý, ničím neodůvodněný, lživý útok na svoji osobu, o jehož opravdové motivaci mohu pouze spekulovat. Od časopisu Týden a jeho redaktorů budu požadovat vysvětlení a satisfakci."

(zdroj: Týden.cz) 

Související