Jak jezdit po Praze MHD - druhy jízdného

 

Jednorázové jízdenky

Limitovaná na 30 min 

18 Kč

Základní na 75 min 

26 Kč

1 den (24 hod) 

100 Kč

3 dny (72 hod) 

330 Kč

5 dní (120 hod) 

500 Kč

Nabití opencard

Měsíční 

550 Kč

Čtvrtletní 

1480 Kč

Roční 

4750 Kč

Papírová časová jízdenka

Měsíční - 670 Kč 

Čtvrtletní - 1880 Kč 

Roční - 6100 Kč

 

Papírové kupony MHD za tři týdny skončí. Nebo Konec papírových kuponů! Pražský magistrát i Dopravní podnik hlavního města Prahy si daly ve svých oznámeních začátkem listopadu hodně záležet, aby všechny Pražany upozornili, že 13. listopadu končí prodej klasických časových tramvajenkových kuponů pro dospělé a lidé si je budou moci nahrávat pouze na Opencard.

Jenže již nepřidaly informaci o tom, že je tu stále možnost koupit si anonymní časovou jízdenku, například měsíční, čtvrtletní nebo roční, k níž Opencard vůbec zapotřebí není. A zdá se, že skoro nikdo o tom neví.

Jako klasická tramvajenka

Je to papírová kartička zalitá v laminátu a od klasického tramvajenkového kuponu se liší jen tím, že na ní nejsou identifikační údaje. Tedy ani rodné číslo, ani číslo tramvajenky.

Je zcela anonymní, to znamená, že si ji lidé mohou navzájem půjčovat, například v rodině nebo v kruhu kolegů v kanceláři. "Časovou anonymní jízdenku vydáváme už od roku 2001. K dostání je ve všech našich výdejních místech. Je o ni velmi malý zájem. Prodávají se v desítkách kusů měsíčně," říká mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Protože je anonymní časová jízdenka přenosná, je trochu dražší než virtuální kupony nahrané na Opencard. Například na jeden měsíc stojí 670 korun, zatímco přes Opencard je za 550 korun. Čtvrtletní stojí 1880 korun, nahraná na Opencard 1480 korun.

"To bych si kartu nepořídil"

Přitom právě pod dojmem "povinné Opencard", kterou musí mít každý, kdo si chce pořídit časovou, a tedy i výhodnější jízdenku, si lidé v listopadu začali hromadně Opencard pořizovat. Zájem o kritizované Opencard byl dokonce tak velký, že se u výdejních míst tvořily dvouhodinové fronty a nových majitelů Opencard začalo během pár dnů přibývat po tisících. Červenou kartu Pražana má nyní 600 tisíc lidí.

Zdá se ale, že mnozí z nich si ji pořídili jen proto, že si mysleli, že není vyhnutí. "Ona existuje takováhle anonymní jízdenka? A je i čtvrtletní? To jsem vůbec nevěděl," řekl včera HN osmadvacetiletý Michal, zatímco čekal ve frontě v pražském paláci Adria na aktivaci nově pořízené Opencard. "Používám ji jenom jako jízdenku. Kdybych věděl, že se dá pořád koupit i papírová jízdenka, tak bych si Opencard nepořídil."

Podobně se tvářil i padesátiletý Jan, který stál na konci fronty, aby si nechal Opencard přerušit. "Podle mě je to nehoráznost. Systém s papírovými kupony vyhovoval. Nevím, proč to rušili. O možnosti anonymní jízdenky jsem až do teď vůbec nic netušil," diví se Jan. O tom, že papírové časové jízdenky zůstávají, nevěděla ani Markéta Reedová (VV), jež se projektu Opencard na magistrátu podrobně věnovala a projekt kritizovala.

Mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný přiznává, že o možnosti koupit si místo Opencard anonymní jízdenku kampaň neinformovala. Stojí to jen na webu dopravního podniku. "Dávali jsme vědět o novinkách, ne o přetrvávajících věcech. Navíc, informovali jsme o konci papírových kuponů, kdežto tohle označujeme pojmem jízdenka," řekl.

Kdyby lidé o takové možnosti věděli, mohli by celý příští rok jezdit bez Opencard. Časová papírová jízdenka se totiž prodává i roční. Roční elektronický kupon na rok 2011 přes Opencard si již nyní koupilo 50 tisíc lidí. Právě kvůli neexistující alternativě k Opencard kritzuje Prahu Úřad na ochranu osobních údajů a Praze hrozí pokuta až 5 milionů korun. Anonymní jízdenku přestane dopravní podnik vydávat během příštího roku.