Předvolební sliby ČSSD a ODS, jež se loni před komunálními volbami předháněly v tom, která z nich nabídne Pražanům více úlev v hromadné dopravě, zaplatí sami obyvatelé hlavního města. Ale také turisté a další návštěvníci metropole.

Od července totiž, jak obě strany slibovaly nejen voličům, ale zavázaly se i v koaliční smlouvě, přestanou platit jízdné děti do patnácti let a rovněž i senioři nad 65 let. A město to podle propočtů přijde ročně na 240 milionů korun.

Už loni od poloviny roku přitom ODS, která tehdy jednobarevně ovládala vedení města – také v rámci předvolebního boje –, prosadila, aby jízdné neplatily děti od 6 do 10 let. Městskou kasu to do konce roku stálo 23 milionů korun.

Aby na tom pražský dopravní podnik, a potažmo jeho akcionář, jímž je město, tratily co nejméně, musejí tento výpadek nahradit zbylí cestující. Především ti, kteří si kupují jednorázové jízdenky. Kromě návštěvníků metropole je používá zhruba 18 procent Pražanů.

Zdražení? Ne, sleva!

Jednotlivé jízdenky proto zdraží o šest korun – přestupní z 26 na 32 korun a nepřestupní z 18 na 24 korun. Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) však odmítá, že jde o zdražení. Naopak prý jde o zlevnění, protože jízdenky budou mít delší platnost (v prvním případě se prodlouží doba ze 75 na 90 minut a ve druhém z 20 na 30 minut) a ze současné nepřestupní se navíc stane přestupní. „Cena jedné minuty jízdy se tak naopak snižuje,“ vypočítává Březina.

Upozornil, že cena předplatního jízdného se do konce současného volebního období, tedy do konce roku 2014, nezmění. Městu má tato změna přinést 206 milionů korun, tedy většinu sumy, již odpustí žákům a seniorům.

Kritika: Více aut v centru města

Zvýšení jízdného má ovšem i své kritiky. A to nejen ze strany opoziční TOP 09 či Strany zelených, kteří se obávají, že zdražení přitáhne do centra více aut. „Lidé budou jezdit více auty, což bude mít za následek nejen větší zácpy, ale i zhoršení kvality hromadné dopravy tam, kde se ve stejném proudu pohybují autobusy,“ míní Jaroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu, jež spadá pod ministerstvo dopravy.

Podle něho by politici měli najít systémovější řešení, například zpoplatnit vjezd do centra a vybudovat více záchytných parkovišť. Vančura podotýká, že již nyní má Praha jedno z nejdražších jízdných v Evropě, a to nejen v přepočtu na kupní sílu, ale i nominálně.

Praha - doprava

 

 

„Naplňuje se předpokládaný odhad tržeb. Lidé zůstali ve veřejné dopravě,“ říká Procházka. „Nepočítáme s velkým přesunem do aut, je tu problém s parkováním, placenými zónami, prostě by to bylo pro lidi příliš nákladné,“ dodává jeho náměstek Jiří Prokel.

 

Zdražení jízdného má ještě jeden účel: donutit Pražany více používat Opencard. Každý z těch, kteří nyní budou mít nárok jezdit zdarma, si totiž budou muset kartu pořídit a jejím prostřednictvím se prokazovat. Za ni budou muset zaplatit 120 korun. „Z titulu bezplatného jízdného bude vydáno 160 tisíc Opencard,“ odhaduje Procházka. Ten očekává, že zhruba šestina těch, kteří dosud používají lístky, se také k Opencard přikloní.

ctete patek

Praha - doprava