Vláda na středečním zasedání schválila návrh ministerstva dopravy odstraňující reklamu u silnic a dálnic maximálně do pěti let.

Do budoucna by mohli povolení na výstavbu reklamních zařízení získat pouze provozovatelé restaurací, benzinových čerpacích stanic, motelů a dalších zařízení, která bezprostředně souvisí se silničním provozem.

Jejich poutače by ale musely být umístěny maximálně do vzdálenosti 200 metrů od provozovny. Změna se ovšem nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.

Billboardy představují riziko pro řidiče zejména tím, že upoutávají jejich pozornost. Podle ministerstva jsou tyto reklamní poutače nebezpečné zejména v okolí rychlostních silnic. Rozptýlení řidiče na rychlostní komunikaci byť na krátkou dobu způsobuje podle úřadu větší míru rizika než v obci, kde je maximální rychlost omezená.

ANKETA
Souhlasíte s tím, aby byly zrušeny billboardy u silnic a dálnic?
Ano
139 (83%)
Ne
29 (17%)

O úplné zrušení reklamních sdělení kolem silnic se stát snaží dlouhodobě, zatím ale neúspěšně.

Rychlejší výkup pozemků

Vláda zároveň schválila zrychlení výkupu půdy pro dopravní stavby, po vzoru SRN, což napomůže rychlejší výstavbě dopravní infrastruktury, zlevnění výkupů a zvláště omezení prostoru pro spekulanty.

„V našich předložených návrzích se promítla snaha zejména podpořit bezpečnost silniční dopravy. Rozhodli jsme se proto zásadně omezit výskyt nebezpečných reklamních poutačů u silnic, ale i urychlit a zpřehlednit výkup půdy pro dopravní stavby a tak podpořit modernizaci české dopravní sítě. Obojí pomůže předejít mnoha dopravním nehodám a rizikům v silničním provozu“, vysvětlil návrhy ministr dopravy Pavel Dobeš.

Prošlo i zpřehlednění mýtného systému a usnadnění jeho využívání v rámci dalších evropských systémů či možnost zavedení slev na mýtné pro vozidla, která často využívají zpoplatněné silnice.

„Dnešní úprava nám poskytuje možnost zavést pro dopravce pouze jednu "mýtnou krabičku" pro celou Evropu a tím mu uspořit čas a finance. Inspirací nám byla úspěšná praxe leteckých dopravců jak domácích, tak evropských“, doplnil ministr Pavel Dobeš.

Jaký je váš názor na reklamu u silnic? Rozptyluje vás? Přispěje její zákaz ke zlepšení bezpečnosti? Na toto téma diskutovali čtenáři IHNED.cz, za všechny názory děkujeme!


Nováková, Plzeň

Odpoutává pozornost řidičů a nejsem přesvědčena,  že má význam pro hospodářský růst země. Stejně víc nenakupuji. Při jízdě po dálnici vyšší rychlostí si reklamu ani nestačím přečíst, musím neustále sledovat neukázněné řidiče kamiónů, zvláště na cestě mezi Plzní a Prahou. Ve Francii jsem reklamy u komunikací mezi městy nikde neviděla a o nic jsem nepřišla.
Jsem pro odstranění všech reklamních poutačů u komunikací.


Ing. Petr Javůrek, Praha 9

Jestli se to podaří zrealizovat v praxi a nikdo nenajde zas nějakou kličku jak to obejít, bude to obrovský úspěch! Jen ten pohled na krajinu posetou billboardy je žalostný, který nás odsouvá mezi země II. kategorie. Chválím pana Dobeše!


Martin Kaman, Velké Meziříčí

Myslím, že nebezpečné poutače jsou jenom ty, které jsou v dosahu aut vylétajících ze silnice.

Na nějaké rozptylování moc nevěřím, když se řidič chce soustředit na jízdu, tak se soustředí na ni; když chce být rozptylován, rozptýlí se i bez billboardů. Je nějaká studie, kolik nehod bylo zaviněno civěním na billboardy? To už bychom mohli zakazovat reklamu na automobilech, zadních vratech nákladních aut, atd.

Proč bezpečné billboardy (trochu dál od silnice) nezdanit? Publikum reklamám zajišťuje stát na vlastní náklady (staví a udržuje silnice) tak proč by z reklamy nemohl něco mít? Zároveň by se tak omezil počet billboardů na rozumnou míru (byly by dražší). Šlo by to řešit standardně - billboard považovat za stavbu, a stavby tohoto typu zatížit vyšší daní z nemovitosti.


Jiří, Korytná

Letos jsem strávil měsíc jízdou (pracovně) po USA. Najeli jsme přes 10 000 km - prakticky celý východ USA. Reklamní billboardy jsem na dálnicích vůbec nepotkal. Naopak se mi líbily jednotné ukazatele. Na exitu XX jsou restaurace XY, po 200m další ukazatel, že tam jsou benzínky ZY. Všechno jednotký grafický návrh, takže se člověk po chvilce naučil vyhledávat své oblíbené cíle bez dlouhého zaměřování. A samozřejmě pohled na nerušenou krajinu.
Snad to tam taky někdy dotáhneme :)


Petr, Londýn

Podobná zkušenost ze zahraničí, jako ostatní komentáře - ve Velká Británii nejsou žádné reklamy okolo silnic a doprava je tak mnohem přehlednější. Nejde jen o billboardy, ale i malé reklamní cedule, kde není snadné během okamžiku rozlišit, zda jde o reklamu nebo o podstatnou dopravní informaci. Souhlasím s tím, že u silnice by měly být pouze informace vztahující se k dopravě a nic jiného!


Richard Žižka, Praha

Domnivám se, že máme v ČR jedno z největších reklamnich znečištění v Evropě. Obzvláště při volebních kampanich je to neúnosné.


Jenda z Prahy

Sázím boty, že billboardy, na rozdíl od vlády, která to slibuje, nezmizí.


Anton Wagner, Helsingborg

Ve Svedsku odpoutává pozornost řidičů krasna priroda, vkusne budovane vozovky a jejich okoli. Bez reklamnich poutacu zde jezdim jiz od 1970.