Europoslanci z Česka brojí proti tomu, aby Evropa utápěla své peníze v rumu. A to doslova. Evropský rozvojový fond totiž právě vypsal zakázku za 5,2 milionu eur (zhruba 130 milionů korun) na kampaň, která má v zemích EU a v Severní Americe propagovat rum z Karibiku.

Český protest má o to silnější tón, že unie zakázala používat v tuzemských podmínkách označení rum pro destilát z brambor, protože pravý rum je vyroben z cukrové třtiny. A se zaváděním nových značek, jako je například Tuzemák, výrobcům nikdo nepomohl.

Česko se svého „rumu“ muselo vzdát po vstupu do Evropské unie v roce 2004. Nyní se za evropské peníze chystají spoty, publikace a plakáty podporující „pravý rum z Karibiku“.

ANKETA
Pijete raději tuzemský rum, nebo pravý rum z Karibiku?
tuzemský
796 (38%)
karibský
707 (33%)
žádný
499 (24%)
oba
117 (6%)

„Tyhle kampaně jsou ptákoviny. A jsou jich stovky,“ zlobí se europoslanec Eduard Kožušník (ODS). Proti jsou i zákonodárci z řad sociální demokracie v čele s Pavlem Pocem. „Podal jsem kvůli tomu interpelaci na Evropskou komisi a čekám na odpověď,“ řekl Poc.

Stejný krok chystá i poslanec Jan Březina (KDU–ČSL). „Pokud chce EU těmto zemím pomoci, může uvolnit svůj trh. Ale tohle mi už přijde za hranou. Jsem zvědavý, jak to Evropská komise zdůvodní,“ prohlásil europoslanec.

Rumová lobby

Evropa pojala projekt jako boj proti chudobě v Karibiku, příjemcem dotací budou ale prioritně reklamní agentury. Ty mají podle zadání veřejné zakázky propagovat na nových trzích značku „pravý karibský rum“.

„Výrobu rumu jsme vybrali proto, že je klíčovou oblastí ekonomiky zemí Karibiku. Pomoc je součástí politiky boje proti chudobě,“ brání projekt mluvčí Evropské komise Catherine Rayová, která má oblast rozvoje na starosti.

Peníze na rum

5,2
milionu eur

To je částka, která má jít na marketingovou podporu karibského rumu v zemích EU a v Severní Americe. Jde o finální část projektu za téměř 70 milionů eur, který má zemím Karibiku pomoci v boji proti chudobě. 

Podle českých europoslanců je ale podpora rumu jen výsledkem lobby. Tvrdí, že za ní stojí silné sdružení producentů rumu a lihovin Wirspa, které se také ujalo režie pomoci v Karibiku.

Poc: Pomoc se rozplyne

Efektu kampaně proto europoslanci příliš nevěří. „Většina případných zvýšených příjmů z prodeje se rozplyne v obchodním řetězci a na místní obyvatele cílových oblastí zbude minimální přínos s téměř nulovou přidanou hodnotou,” je přesvědčen Poc.

Unie si ovšem myslí něco jiného. Od kampaně si slibuje zvýšení poptávky, a tedy lepší integraci Karibiku do světového obchodu. Podle Rayové se na trhu díky předchozí podpoře objevily nové značky karibských rumů a výrobci ve svých zemích zaplatili díky vlastnímu ekonomickému růstu o 40 procent vyšší daně, což má být zhruba 250 milionů dolarů. Rumový byznys také nově zaměstnal šest tisíc lidí.