Eurocopter 135 T2

Vývoj: První vzlet 15.2.1994

Motor: EC 135 T1 má 2 x Turbomeca Arrius 2B1 o 419 kW,  EC 135 T2+ má verzi 2B2 o 439 kW, EC 135 P2i má 2 x Pratt & Whitney Canada PW206B2 o 454 kW

Rotor: Levotočivý o průměru 10,2 m, čtyřlistý

Vrtulka: Fenestron

G / G max: 1490 / 2720 kg

Osádka: 1 + 7 cestující

Spotřeba: 230 l/hod JET A1-L

Použití: Víceúčelový

Zajímavosti: Žádné odmrazování rotoru a ocasní vrtulky

Druhého března 2011 nacvičovala zkušená policejní posádka let s brýlemi nočního vidění. Dva muži seděli v šest let starém vrtulníku Eurocopter 135 T2 OK-BYD. Na letišti ve Slaném však nešlo všechno podle plánu.

Při přistávacím manévru stroj tvrdě dopadl na travnatou plochu. Helikoptéře se nalomila ocasní část a propadly ližiny. Oba členové posádky vyvázli bez zranění.

Kvůli zpackanému přistávacímu manévru se ve středu na svém zasedání musela zabývat opravou policejního vrtulníku vláda Petra Nečase.

"Ministr vnitra Jan Kubice předložil vládě tento materiál pro informaci, vláda k němu žádné stanovisko nepřijímala," uvedl Jakub Stadler z tiskového oddělení Úřadu vlády.

Ministr předložil informace o zadávání nadlimitní zakázky na opravu helikoptéry. To znamená, že za ni stát zaplatí minimálně deset milionů korun.

"V továrně teď musí zjistit přesné poškození. Předpoklad škody je kolem padesáti milionů," řekl pro IHNED.cz šéf Letecké služby Policie ČR Tomáš Hytych.

Jedna helikoptéra tohoto typu přitom stojí skoro 4,5 milionu eur (více než 100 milionů korun). Peníze na obnovu stroje půjdou z rozpočtu ministerstva vnitra. Létat by mohl začít po novém roce.

Havárie byla bez dalšího zavinění

V posádce byli první pilot Petr Fridrich a jako druhý pilot šéf letecké služby Vladimír Panenka. Toho týden po letecké nehodě chytila policejní hlídka, když řídil opilý. Přišel kvůli tomu dočasně o funkci a v dubnu 2011 odešel do civilu se všemi nároky na výsluhy. S havárií vrtulníku jeho odchod ale nesouvisel.

"Z funkce byl odvolán na podkladě úplně něčeho jiného. Případ zkoumal Ústav pro vyšetřování leteckých nehod, ale bylo to bez dalšího zavinění. Za havárii mohlo tvrdé přistání," řekl Hytych, který na pozici ředitele vystřídal právě Vladimíra Panenku.

Hlavní pilot Petr Fridrich působí ve službě nadále.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Kabinet premiéra Petra Nečase měl ve středu na programu překvapivou položku: "Oprava trupu vrtulníku EC 135T2 + registrační značky OK-BYD". Policejní vrtulník, který při cvičení tvrdě dopadl na slánské letiště, bude potřebovat generálku za přibližně 50 milionů korun.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.