Každou hodinu projedou Měřínem desítky kamionů. Malá obec na Vysočině totiž leží blízko dálnice D1 a kamiony se jízdou po místní silnici vyhýbají placení mýtného.
"Je to pro nás obrovský problém. Spojujeme se s okolními obcemi a budeme to zkoušet nějak řešit," říká měřínský starosta Jiří Servít.
Nyní má naději, že potíže s kamiony do roka konečně vyřeší stát. Ministerstvo dopravy právě dokončuje nový zákon o pozemních komunikacích, který by měl nejen Měřínu, ale i stovkám dalších podobně postižených obcí pomoci.
Nová úprava se dotkne i maximální povolené rychlosti na některých silnicích či likvidace autovraků. Zákon má ještě v listopadu schválit vláda a platit bude od roku 2014. Námitky proti němu totiž nemá ani opoziční ČSSD.
Jednou z hlavních novinek je právě pravomoc obcí v blízkosti zpoplatněných silnic zakázat vjezd kamionů na svoje území.
"Dnes tuhle možnost nemají. Řeší se to tak, že jim nařizují různé objezdy, a je to velmi složité,“ říká Šárka Homfray, která má na ministerstvu přípravu zákona na starosti.
Nově budou starostové po dohodě s policií moci dát před svou obec značku zákaz vjezdu kamionům. Ministerstvo už to s dopravní policí dojednalo a starostové to vítají.
"Zakázat kamionům vjezd do obce? Kdyby to tak šlo, bylo by to skvělé. Jinou možnost ani nemáme, kraj s tím nijak nepomáhá," říká měřínský starosta Servít.
Další změny se dotknou silnic a dálnic. Mělo by se zrušit rozdělení na dálnice a rychlostní silnice, takzvaná „erka“. A nově by se vybraná erka, asi 300 kilometrů, stala dálnicemi druhé třídy. Tam zůstane zachována nejvyšší dovolená rychlost 130 km/h.
Dopravci šetří, v drahém Česku tankují už jen třetinu nafty. Stát přichází o miliardy - čtěte ZDE
Ze zbývajících 150 kilometrů rychlostních silnic se stanou běžné silnice I. třídy.
"Na této části bývalých rychlostních silnic se bude jezdit jen 110 kilometrů v hodině, a ne 130, jako je to nyní. Rychlost 130 bude jen na těch úsecích, které již byly na tuto rychlost postaveny a umožní to bezpečnostní audit úseků," pokračuje Homfray. Ministerstvo počítá, že takových úseků, kde se rychlost sníží na 110, bude asi 100 až 150 kilometrů.
Velké téma o změnách v dopravě přinášejí úterní Hospodářské noviny.