Dosavadní generální ředitel České pošty Petr Zatloukal odchází z funkce. Dohodl se na tom s ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) poté, co ministerstvo poslalo na poštu kontrolu. 

Do čela podniku od 1. dubna postaví Martina Elkána, který ve firmě působí od roku 1996. V současnosti je zástupcem generálního ředitele a vrchní ředitel divize obchod a marketing. Nyní bude v pozici krizového manažera. Zatloukal vedl poštu od května 2011.

Podle ministra je nyní nutné vymyslet, kde by pošta mohla získat nové tržby a nové klienty. Důležité podle něj bude také udržení současné rozsáhlé sítě poboček. "Za posledních snad sedm let nezazněla od vlády žádná koncepce, co s Českou poštou dělat," řekl Chovanec.

Výsledky hloubkové analýzy chce Chovanec do dvou týdnu předložit na jednání vlády. O dalším směřování státního podniku by měli ministři rozhodnout do dalších dvou měsíců. Novou strategií by se měl řídit od poloviny roku. "Česká pošta v poslední době přešlapovala na místě a je potřeba jí dat nový impulz," uvedl ministr.

Pošta by v budoucnu mohla například lépe využít kontaktní místa Czech POINT, poskytovat centrální nákup, nabízet webhostingové služby nebo působit jako servisní organizace pro stát v oblasti IT.

Krizový manažer Elkán už nyní plánuje například změny v prodeji doplňkového sortimentu. Chce vybudovat profesionalizované pobočky, které budou nabízet klasické poštovní služby, dále pak vzniknou specializovaná místa, kde bude v prodeji i doplňkový sortiment. Poštovní doručovatelky tak už například cigarety nabízet nebudou.

"Česká pošta je nesmírně složitý organismus. Jak jsem si prošel za ta léta Českou poštu, tak vím, jak nesmírně je důležitá podpora vlastníka, a já jsme rád, že máme po dlouhé době možnost se dohodnout s ministerstvem vnitra o dalším směrování ČP," uvedl Elkán.

Pobočky jsou ztrátové

Podle Chovance získává pošta až půl miliardy korun ročně díky prodeji doplňkového zboží, proto je také nutné najít vhodný model tohoto prodeje. Zároveň zmínil, že stát nechce uzavírat ztrátové pobočky bez dohody s obcemi. Na provozování pobočkové sítě ale podle něj pošta ročně přichází o 1,4 miliardy korun. Tu hradí příjmy od aliančních partnerů ve výši okolo dvou miliard korun. Z toho jednu a půl miliardy tvoří poplatky za bankovní služby, zbytek je právě doplňkový prodej.

Pokud se Elkán ve funkci osvědčí, je podle Chovance velmi pravděpodobné, že bude jmenován natrvalo. 

Česká pošta zaměstnává před 32 tisíc lidí a je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku. Její roční tržby se pohybují okolo 20 miliard korun a hospodaří se ziskem v řádu stovek milionů korun. V posledních letech se ale potýká s poklesem doručování listovních zásilek, které nahrazuje elektronická pošta. 

Související