Během loňského festivalu Prague Pride, který upozorňuje na práva homosexuálů, utratili jeho účastníci kolem 12,5 milionu korun. A nákupního potenciálu lidí z této komunity jsou si stále víc vědomy i jednotlivé firmy.

Letošní festival, který začal v pondělí, si získal oficiální podporu více než 10 pražských hotelů, téměř 20 barů a zároveň 36 firem a korporací, což je nejvíce ve čtyřleté historii Prague Pride. A festival podporují i společnosti, u kterých by to člověk na první pohled nečekal - například škola vaření Cocina Rivero.

Firmy ale vědí, že když budou homosexuálové hledat určité služby, vyberou si raději tyto společnosti než jiné, kde by se mohli eventuálně setkat s předsudky.

"Tuto akci jsme podpořili už minulý rok a rozhodně chceme pokračovat i v letech následujících. Přínos vidím zejména v tom, že jsme získali nové klienty a doporučení," říká Emmanuel Rivero, majitel školy vaření Cocina Rivero.

Ne vždy se ale setká podpora lidskoprávního festivalu s pochopením. Například Pivovary Staropramen musely loni čelit narážkám ze strany Akce D.O.S.T., která se prezentuje jako zastánce tradičních hodnot. Její představitelé vyzývali lidi, ať nepijí Staropramen, protože "zteplal".

Pivovar to ale neodradilo a Prague Pride podporuje i letos. "Loňská antikampaň paradoxně na naše partnerství upozornila ze všeho nejvíc a zviditelnila ho. Na vnímání značky ani na prodejích se negativně neprojevila," tvrdí mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

Speciální produkty typu růžového piva ale Staropramen nechystá. "Prague Pride je typ akce, u které je oboustranně nejvýhodnější standardní podpora," dodal Barvík. Pivovar ale opět přispěje finančním darem. Loni poslal 100 tisíc korun, což byl jeden z největších darů.

Úplně poprvé podporuje Prague Pride firma Bontonfilm, která distribuuje filmy do kin a na DVD. "Vnímáme aktuální témata ve společnosti, a jelikož jsou i mezi našimi zaměstnanci lidé z GLBT komunity, rozhodli jsme se je takto veřejně podpořit," říká marketingový manažer Bontonfilmu Jakub Volák.

Společnost připravila i speciální kampaň. Vytvořila duhové DVD kolekce se samolepkou Bontonfilm podporuje rovná práva a Prague Pride. "Právě tato samolepka označuje tematické tituly, aby zákazníci mohli jednoduše rozeznat snímky s GLBT tematikou, které máme v distribuci. V prodeji budou od středy 13. srpna," vysvětluje Volák s tím, že doufá ve spolupráci s Prague Pride i v dalších letech.

Festival se letos opět zaměří i na spojení oblastí menšin a byznysu. O to se postarají další sponzoři, společnost IBM či hotel Hilton.

V něm se bude ve čtvrtek konat Business Forum, které učí firmy, jak se chovat ke svým zaměstnancům, když jsou jimi také homosexuálové. "I díky iniciativě Business forum se správná diverzitní politika zařazuje mezi priority menších a středních českých firem," říká manažerka společenské odpovědnosti v IBM ČR Monika Ladmanová.

Partnery a sponzory získávají pořadatelé festivalu celý rok. "V průběhu roku je oslovujeme spíše my. Před samotným festivalem už je to naopak a spíše nás oslovují oni. U těch je to hlavně o krátkodobé spolupráci," řekl serveru IHNED.cz ředitel Prague Pride Czeslaw Walek.

Mezi partnery festivalu je také řada firem působících v zahraničí. Právě cizinci jsou totiž významnou skupinou účastníků Prague Pride.

"Loni tvořili turisté 36 procent návštěvníků a rok od roku jejich počet stoupá. Nejvíce k nám přijíždějí Slováci, následují je Němci a Poláci, jsou mezi nimi ale i občané USA, Velké Británie nebo Nizozemska," řekl Walek s tím, že většina turistů se do Prahy sjíždí ve středu nebo ve čtvrtek a zůstává do neděle.

Uspořádat týdenní festival bude podle organizátorů stát 3,1 milionu korun.

Peníze získává Prague Pride od sponzorů (letos to bude téměř 900 tisíc, což je nejvíce v historii), soukromých nadací, velvyslanectví i z vlastních zdrojů. "Každý rok končíme většinou na nule. Loni jsme ale dosáhli zisku 233 tisíc," uvedla Kateřina Saparová, která má ve sdružení na starosti finance.

Letos počítá s tím, že festival skončí mírně v minusu. Dopomůže si ale právě ušetřenými penězi z loňska.

Hospodaření Prague Pride (rozklikněte pro zvětšení):


Lidé z Východu budou mít v Praze avatary

V rámci Prague Pride se letos koná téměř 120 akcí. Mimo jiné výstava fotografií, která představí 15 gay a lesbických párů z Hanoje a dalších měst.

Chystají se i besedy, taneční představení Ábel/Hevel na piazzettě Národního divadla a samozřejmě sobotní průvod, který vyrazí ve 13 hodin z Václavského náměstí na Letnou.

Speciální akci pořádá i kavárna Cafe Cafe. "Kromě každoroční sponzorské podpory bude u nás ve čtvrtek, v pátek, v sobotu i v neděli přichystán brunch," zve majitel Cafe Cafe Richard Hrádek.

Hlavním tématem letošního ročníku Prague Pride je podpora homosexuálů z východních zemí, kteří pochody hrdosti a podobné veřejné akce mít nemohou.

Organizátoři se je ale rozhodli do pražského průvodu přizvat. A to přes webovou aplikaci www.LGBTavatars.eu, kde si mohou najít "živého avatara", který je bude v pochodu zastupovat a sdílet jim fotky, videa i vzkazy.

Tuto aplikaci vytvořil další sponzor festivalu, společnost Geometry Global. "S Prague Pride jsme se rozhodli spolupracovat poté, co jsme zjistili, že máme stejné ambice - udělat z letošního festivalu něco víc než večírek plný barev a proměnit ho v prohlášení o svobodě projevu," říká Will Rust, který vede kreativní tým Geometry Global.

Související