Počet poboček České pošty, takzvaných pošt Partner, které provozují malé obce nebo živnostníci, vzrostl od loňska o třetinu. A podle průzkumu agentury Ipsos, který vytvořila pro Asociaci malých a středních podniků, má zájem o spojení provozu poštovní přepážky se svým podnikáním každý desátý podnikatel na venkově. Největší zájem pak mají provozovatelé obchodů.

Pošta Partner má nyní 384 poboček, což je asi desetina všech provozoven. Do osmi let by však jejich počet měl dosáhnout na 2500. Ve více než polovině případů současné pošty Partner je provozují přímo obce, o 46 procent se starají soukromí podnikatelé.

"Jsem rád, že jsme překonali počáteční nedůvěru lidí k projektu pošta Partner. Zaznamenáváme zvyšující se zájem o tuto službu ze strany provozovatelů i obyvatel," říká Jan Foubík, ředitel České pošty pro obchod a marketing. Doplňuje také, že vybavení pobočky nabízí pošta.

Propojování prodejen a pošty přináší podle předsedy Asociace malých prodejen Zdeňka Juračky i jeden problém. "Pokud majitel prodejnu zavře, vzniká zásadní otázka, co se službami pošty," upozorňuje předseda. Jan Foubík z České pošty přiznává, že to byl důvod, proč jich od roku 2009, kdy pošta projekt rozjela, zaniklo asi pět.

Naopak výhody v propojení malých obchodníků s poštou vidí Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků. "Pro koloniál je to jedna z šancí, jak se ve spojení s poštovní službou uživit. Jen nás mrzí, že se do projektu pošta Partner častěji nezapojují například hostinští," říká Havlíček.

Podnikatelé, kteří by rádi pobočky provozovali, zase často požadují garantovaný příjem. Třetina by si představovala, že si díky nabízení poštovních služeb přivydělají 10 tisíc korun měsíčně. Více než dvojnásobek pak považuje za odpovídající příjem z obsluhy pobočky 13 procent podnikatelů.

Podle Foubíka, mohou podnikatelé počítat od České pošty s částkou mezi 10 a 16 tisíci korun, podle vytížení pobočky.