Ekonomickým tahounem českého fotbalu nadále zůstává jeho výkladní skříň, kterou už několik let představuje národní mužstvo. Během posledního pětiletého úspěšného období se zvýšily svazové příjmy z marketingu o třicet procent a právě zlepšené výsledky reprezentace na tom mají největší podíl. A to navzdory tomu, že pool partnerů fotbalového svazu zůstává přes řadu negativních jevů včetně korupční aféry z větší části neměnný.


Sponzor se vždy najde
Manažer fotbalové reprezentace Vlastimil Košťál, který je současně prvním místopředsedou fotbalového svazu, přičítá ekonomický nárůst především tradiční spolupráci s osvědčenými partnery. Hlavní pilíře, jako například Gambrinus, se nemění.
"Došlo ale také k několika změnám: například automobilku Opel nahradil Hyundai, místo ING jsme se letos velmi rychle domluvili s Českou spořitelnou," připomněl svazový činovník, že na uvolněné místo po odcházejícím sponzorovi dokáže svaz vždy rychle najít odpovídající, nebo lepší náhradu. V současné době je skupina reprezentačních sponzorů takřka uzavřena, pouze ve skupině "Premium" zůstávají aktuálně dvě volná místa.



Když se Vacek raduje...
Výše příjmů je z části tvořena také podílem prémií, které tým vybojuje na evropském či světovém šampionátu, důležitý obnos pochází také z prodeje televizních práv. Košťál dnes s úsměvem připomněl, že hlavně se o atraktivnost soupeře a tím většinou i odpovídající přísun peněz zajímá další svazový místopředseda Jaroslav Vacek, který je neoficiálním fotbalovým 'ministrem financí'.
"Ale na posledním losování kvalifikace mistrovství Evropy jsem poprvé Vacka viděl, jak se raduje. Jen účast Německa ve skupině znamená totiž příjem jednoho milionu eur navíc," uvedl typický příklad, jak moc důležitým faktorem fotbalových zisků zůstává štěstí.


Fanoušci sponzorů (a fotbalu)
Do společné kasy přispívá také Gambrinus liga, i když z ní nejdou takové finanční požitky jako z reprezentace. "Přechodem do České televize se sice nezvedly příjmy, ale zase se zlepšila prezentace fotbalu na obrazovkách," míní Košťál.
Spolupráce se silnými ekonomickými partnery však také přináší svá úskalí a nejbližší se například dotkne i fanoušků, kteří se budou chtít dostat na březnový kvalifikační zápas s Německem. Košťál dnes totiž připustil, že na základě partnerských smluv zmizí z prodeje téměř polovina vstupenek z dvacetitisícové kapacity pražské Toyota Areny.