Přestože se minulý pátek přihlásily do příští sezóny formule jedna všechny stáje, které závodí v tomto ročníku, stále není jisté, jestli jej zmíněné týmy pojedou.

FIA se sice rozhodla zvolit kompromis, když ustoupila od plánovaného platového stropu 40 milionů liber, do 12. června však musí být podepsána nová smlouva zahrnující podmínky existence formule 1, takzvaný Concorde Agreement.

Jakmile bude podepsána, stáje se zaváží k působení v seriálu do roku 2012. Druhým požadavkem pak je, že stávající pravidla musí platit i v následující sezoně.

Na otázky čtenářů odpovídal člen odvolacího tribunálu FIA Jan Šťovíček.

Jan Šťovíček (*1972)
- společník advokátní kanceláře KŠD Šťovíček
- specializuje se na fúze a akvizice, obchodní, občanské a sportovní právo
- soudce Mezinárodního odvolacího soudu FIA v Paříži, člen Právního panelu Evropské motocyklové unie v Římě a Právního panelu Mezinárodní motocyklové federace v Mies

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
filip 1984
Dobrý den, nešlo by nějak F1 zatraktivnit, v posledních letech je opravdu nudná. Nebylo by možné vrátit se do 70.letech kdy se jezdilo start-cíl a nebyly žádné zastávky v boxech?
FIA i promotér formule 1 se o zatraktivnění snaží průběžně už mnoho let, např. i zavedením úsporných opatření, aby bohaté týmy neměly výhodu oproti chudým a rozhodovalo víc jezdecké umění. No a zastávky v boxech - to je jedna z divácky nejaktraktivnějších částí závodu, zrušit je by asi neprošlo...
Jan Stovicek
Petr
Dobrý den, jak jste se díval na poslední spor kolem Ferrari a jeho účasti v šampionátu?
Od počátku bylo jasné, že musí dojít k dohodě mezi FIA a Ferrari, protože Ferrari si prostě nemůže dovolit F1 nejet - je to profesionální tým F1, investovaly se do něj obrovské prostředky, je zde odpovědnost vůči sponzorům, a jet F1 je prostě jeho práce, stejně jako jiných. A taky FIA by obtížně obhájila odchod velkých automobilek z F1. Bylo jasné, že se rozpočtový strop zavede, jen byla otázka kolik a od kdy - a tam se ten kompromis našel.
Jan Stovicek
Ondra
Pane Stovicku, pry letos byl mnohem mensi zajem o Velkou cenu Monaka. Je to pravda?
Je to pravda, je krize, lidí bylo méně...
Jan Stovicek
Jirka
Kdo všechno zasedá ve vašem tribunálu? Jsou to všechno právníci, nebo i někdo, kdo rozumí formulím sportovně? Děkuji a mějte se
Drtivá většina jsou právníci samozřejmě se zkušenostmi z motorsportu, ale je tam pár výjimek, jako třebakolega z Irska, který je bývalý závodník a jeho odbornost spočívá zejména ve sportovní stránce.
Jan Stovicek
Non Brown GP
Zajímá mne Váš názor. Letos je už úplně jasné, kdo vyhraje. Sportovní kritéria jsou nepodstattná, rozhodlo se předem díky úpravám pravidel před sezonou. Má takový závodění smysl?
Uznávám, že začátek této sezóny je trochu zvláštní a pravidla se asi měla vyjasnit dřív než po zahájení seriálu. Ale rozhodnuto podle mě ještě není. Podívejte se třeba na Red Bull, zejména Vettela, mají skvělé auto a on je výborný pilot, klidně může útočit na titul. A jsme teprve v půlce, ještě je mnoho závodů a mnoho bodů, a třeba Ferrari už dohání úvodní ztráty... Musím ale říct, že Brawn GP má úžasné auto, i techničtí komisaři FIA ho považují za vůz zcela nové koncepce a generace. A přestože už "double decker" mají všichni, stále vítězí...
Jan Stovicek
Drinic
Pane Šťovíčku, jste poměrně mladý člověk. Jak jste se dostal k tomu dělat právníka formule jedna? Co člověk musí znát za paragrafy?
Chce to zájem o motorsport, nějaké zkušenosti v něm a mezinárodní rozhled. K tomu to právo... Já to ale dělám už 10 let.
Jan Stovicek
Pepa žok
Vážený pane doktore, velmi si Vážím Vaší reprezentace ČR ve světovém motorsportu. Chtěl bych se zeptat zda je možné stát se sponzorem týmu F1 a jaké si to vyžádá náklady děkuji a držím palce
Vážený pane Žoku, Samozřejmě to možné je, a ohledně nákladů záleží, jak velkou nálepku na formuli byste chtěl?
Jan Stovicek
Jarda
Pane Šťovíčku, koho budete volit ve volbách do poslanecké sněmovny?
Již několikrát jsem se vyjádřilm že zásadně neprozradím kterým konkrétně jezdcům a týmům fandím. Takže promiňte...
Jan Stovicek
dlabonos
Slyšel jsem, že se osobně znáte s Bobem Mosleyem je pravda, že Vás často navštěvuje ve Vašem letním domě ve městě Wysoukov?
No, ano, Bob a Dave tam za mnou často jezdí a pijeme tam Budvar...
Jan Stovicek
Marv
Zdravim. Onen 12. cerven, kdy ma byt zverejnena startovka na pristi rok, vsichni s napetim ocekavaji. Lze zaslechnout nazory, ze tymy FOTA v ni pro formalni nedostatky v prihlasce nebudou (nelze podat "podminecnou" prihlasku). Jake vy ocekavate rozuzleni? Diky a hezky den (jo a pozdravuje vas bratranek, co ste ho nechtel vozit na Pincku :-)))
Řešení se určitě najde. Ještě je spousta času, a formální nedostatky lze jistě ještě odstranit. Nebo se vydá později dodatečná startovka. Nejdřív se musí dosáhnout finální dohody ohledně rozpočtových stropů, a je to trochu hra s časovým nátlakem z obou stran. Ovšem opakuji, že týmy FOTA si nemohou dovolit formuli nejet, už díky svým závazkům, a FIA si nemůže dovolit je tam příští rok nemít. Myslím, že to klapne a v ideálním případě se objeví 2-3 nové týmy, což by bylo určitě moc dobře. Fakt nevím s tím bratrancem...
Jan Stovicek
Petr D.
Dobrý den pane Šťovíčku, zajímá mne Váš názor na stáj Brawn GP. Čím to podle Vás je, že jsou vozy tohoto "malého" týmu mnohem rychlejší, než vozy týmů s několikrát větším rozpočtem? Co si budeme říkat, Jensenem za volantem to nebude, je to výborný pilot ale jasně vidět, že je to jeho perfektní vůz, díky čemu je tak rychlý. Přeji hezký den
Bavil jsem se o tom s Jo Bauerem, který je hlavním technickým komisařem, podle něj je prostě Ross Brawn špička v oboru, měl k dispozici dostatečné prostředky a dost času aby postavil auto zcela nové koncepce. Výhoda není jen v difuzoru, ta formule je rychlejší i když už mají dvojitý difuzor všichni. mylsím, že se Brawnovi podařilo nejlépe využít prostor daný novými předpisy pro tuto sezónu a získat náskok před ostatními ve všech směrech.
Jan Stovicek
Honza
Dobry den pane doktore, proc je nutne zavest platove stropy? Vzdyt preci Formule 1 svymi investicemi prinasi nove technologie do bezneho zivota. Stanovenim platovych stropu se z toho stanou jen obycejne zavody s mensim mnozstvim experimentovani a vyzkumu. Kdyz jsou tedy zavedeny platove stropy, co je vizi a cilem Formule 1? Dekuji.
Jsou to spíš rozpočtové stropy pro týmy. Problém je v tom, že v F1 máte týmy s rozpočtem v řádech desítek milionů dolarů a pak špička s rozpočty v řádu stovek milionů dolarů. Logicky pak mezi sebou nemohou soupeřit a formule začíná být nudná, protože vyhrává jen jeden nebo dva týmy. Pokud se zavedou stropy, tak se konkurence zvýší a bude to zajímavější závodění, a navíc se do F1 může dostat řada soukromých týmů, které na to doposud neměly. Jinak souhlasím s tím, že to trochu zbrzdí vývoj technologií, což je škoda, ale jinak to asi nejde, to by za chvíli jezdilo jen deset aut protože týmy v minulých letech z finančních důvodů spíš ubývaly...
Jan Stovicek
Eugenie
Pane doktore, bude to zřejmě mimo téma, tahle otázka jistě ale napadne více čtenářek ihned.cz - zajímalo by mě, jestli takový mladý a úspěšný právník je již zadán...
Milá Eugenie, odpověď zní ano.
Jan Stovicek
Zupák
Doktore kdyš tak rozumíte auťákům v čem jezdíte to bude určitě ňáký fáro máte Ferari?
Bohužel Ferári nemám, měl jsem ho slíbené za to rozhodnutí v tzv. palivové kauze, když jsme potvrdili Kimiho mistrem světa, ale pak mi ho nějak zapomněli dát :-) Ale rád chodím na koncerty skupiny Ferrary.
Jan Stovicek
agáta
Dobrý den pane doktore, v čem si myslíte tkví stávající neúspěchy stáje McLaren - Mercedes?
Opravdu nevím. Na začátku sezóny vznikla technická ztráta hlavně s ohledem na difuzory, ale to bylo třeba i u Ferrari a tam už to dokázali dohnat - viz Monako, 3. a 4. místo. McLaren se dopředu neposouvá, naopak spíš propadá. Je to u týmu s takovým rozpočtem a zázemím překvapivé. Ovšem je třeba si uvědomit, že vývoj vozů F1 běžá kupředu strašně rychle, možná se jim jen nedaří to zpoždění dohnat.
Jan Stovicek
Eugenie
Zajímalo by mě, zda se Vaše přítelkyně/manželka také pohybuje v podobném oboru jako Vy? Zajímá ji také motorsport?
Ano. Ano. :-)
Jan Stovicek
zvědavec
Dnešní závody F1 jsou spíš strategickou bitvou (se zastávkami v boxech), kde je předjíždění čím dál vzácnější. Co by podle Vás vedlo k tomu, aby diváci viděli víc předjížděcích manévrů na špici závodu? Je problém v profilu tratí? Nebo by bylo možné uvolněním rozsáhlých a detailních pravidel pro konstruktéry dosáhnout větších rozdílů mezi jednotlivými vozy?
Pokud budou technické rozdíly mezi vozy, tak toho závodění moc nebude, protože lepší prostě ujedou a horší je nedoženou :-) Proto je trend spíš technické předpisy zpřísňovat aby auta byla vyrovnaná a více spolu závodila. Já myslím, že tomu se pomůže i těmi stropy rozpočtů, a osobně bych navrhoval pustit do F1 mladé talenty, jezdce, kteří se tam nedostanou protože jim místa zabírají veteráni jezdící v F1 už třeba 10 let, kteří přitom nikdy nic moc světoborného nepředvedli. Mylsím, že by dravější mladí jezdci předvedli hezčí závody.
Jan Stovicek
Jarin
Pane Šťovíček, nerozumím tomu předchozímu komentáři ohledně B. Mosleyho. Někde jsem četl, že pan Mosley alkohol nepyje, a Vy píšete, že jste spolu pyli Budvar na Wysoukove? Kde to vůbec je, Google mi to nenašel... Hodně štěstí
Bob pije samozřejmě Budvar nealkoholický. No a kde to je, to Vám tak prozradím ještě byste tam přijel a chtěl nás natočit jako ti paparazzi v Londýně...
Jan Stovicek
zvedavec
Dnešní závody F1 jsou spíš strategickou bitvou (se zastávkami v boxech), kde je předjíždění čím dál vzácnější. Co by podle Vás vedlo k tomu, aby diváci viděli víc předjížděcích manévrů na špici závodu? Je problém v profilu tratí? Nebo by bylo možné uvolněním rozsáhlých a detailních pravidel pro konstruktéry dosáhnout větších rozdílů mezi jednotlivými vozy?
dtto
Jan Stovicek
Zvědavec
Dnešní závody F1 jsou spíš strategickou bitvou (se zastávkami v boxech), kde je předjíždění čím dál vzácnější. Co by podle Vás vedlo k tomu, aby diváci viděli víc předjížděcích manévrů na špici závodu? Je problém v profilu tratí? Nebo by bylo možné uvolněním rozsáhlých a detailních pravidel pro konstruktéry dosáhnout větších rozdílů mezi jednotlivými vozy?
dtto
Jan Stovicek
Honza
Pane Šťovíčku, troufnete si tip na letošního mistra světa?
Netroufnu. Zatím to vypadá na Jensona, ale opravdu jsme teprve v půlce, Vettel ztrácí málo, Ferrari se probouzí a McLaren se jistě taky dostane do formy a zamíchá kartami - když nebude útočit na titul tak aspoň obere favority o nějaké body. A těch bodů k rozdělení je opravdu ještě hodně. Moc nevěřím Barrichellovi, možná mu křivdím, ale myslím, že je to jeden z těch veteránů, který by už mohl místo v kokpitu přenechat mladším. Já bych na trůnu rád viděl nějakého mladíka, někoho, kdo je ve formuli třeba jen pár sezón, a ideálně ze "slabšího" týmu, to by bylo velké povzbuzení pro všechny ostatní podobné...
Jan Stovicek