Osm stájí formule 1 odmítlo přistoupit na změny pravidel, které chce Mezinárodní automobilová federace (FIA) zavést v příští sezoně mistrovství světa.

V prohlášení to uvedla Asociace stájí formule 1 (FOTA) s tím, že Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW Sauber, Brawn GP, Red Bull a Toro Rosso už začaly s přípravou vlastního seriálu závodů.

"Je naprosto jasné, že týmy nemohou dále ohrožovat základní hodnoty sportu a proto odmítly přistoupit na podmínky FIA," citovala prohlášení FOTA agentura Reuters.

"Nemáme proto jinou možnost než začít s přípravou vlastní série, která bude tyto hodnoty symbolizovat. V našich závodech závodů budou nejlepší jezdci, hvězdy, značky a společnosti spojené s historií nejkvalitnějšího motorsportu," dodala asociace.

F1 s dvěma týmy a nováčky

Pokud osmička stájí skutečně šampionát opustí, ze stávajících týmů v něm zbudou pouze Williams a Force India, které se do nové sezony přihlásily bezpodmínečně.

Jistými účastníky jsou také tři nováčci Campos, USF1 a Manor. FIA se už navíc dříve nechala slyšet, že pokud se nedohodne s FOTA, nahradí rebelující týmy dalšími nováčky.

Stájím Ferrari, Red Bull a Toro Rosso navíc podle Reuters hrozí soud, protože mají platné smlouvy s FIA na účast v příštím ročníku mistrovství světa.

Williams jako první podal přihlášku do příští sezóny, ostatní stáje mlčí - čtěte ZDE

FIA uvedla, že podobné rozhodnutí se dalo očekávat a uvedla, že konečný seznam účastníků šampionátu pro rok 2010 bude zveřejněn v sobotu.

"Jsme zklamáni, ale ne překvapeni," uvedla federace v prohlášení. "Je jasné, že někteří členové FOTA se o tohle snažili od začátku a k jednání nepřistupovali s nejčistšími úmysly," uvedla. 

FOTA vedla s FIA spor kvůli novým pravidlům již delší dobu a v pátek mělo padnout rozhodnutí. Stájím se nelíbil zejména volitelný rozpočtový strop ve výši 40 milionů liber.

Ten měl přilákat do formule nové týmy, protože kdo na něj přistoupí, bude mít oproti ostatním výhody v technologické oblasti. Stáje sice v týdnu přišly s návrhem na kontrolované hospodaření, na to však FIA odmítla přistoupit.