Australský pilot mistrovského týmu Red Bull Mark Webber opustí na konci roku po dvanácti sezonách formuli 1. Šestatřicetiletý vítěz devíti Velkých cen bude jezdit závody na okruzích v barvách Porsche, jež chce mimo jiné oživit svou slávu na vytrvalostním podniku 24 hodin Le Mans.

Favoritem na uvolněné místo je podle spekulací tisku Fin Kimi Räikkönen, jemuž letos končí smlouva u Lotusu. Do Red Bullu by se však mohli posunout i jezdci sesterské stáje Toro Rosso Daniel Ricciardo nebo Jean-Eric Vergne.

Vedení týmu nicméně nehodlá spěchat. "Rozhodnutí o nástupci Marka Webbera padne až později v průběhu sezony," uvedl tým v tiskovém prohlášení. Pro krok svého jezdce měl šéf stáje Christian Horner pochopení. "Jsem si jistý, že to pro něj bylo hodně dlouhé a náročné rozhodování," řekl.

Týmu s rakouskou licencí pomohl v uplynulých třech sezonách k triumfu v Poháru konstruktérů. Zažíval však také místy bouřlivé partnerství se Sebastianem Vettelem, jenž získal tři tituly mistra světa a Webber měl často pocit, že týmoví šéfové Němce až příliš protežují.

Odmítl však, že by právě incidenty s Vettelem byly důvodem k odchodu. "Ne, měl jsem svůj osobní plán a ten plním. Tohle je další kapitola," zvedl na svém webu Webber, jenž s koncernem Red Bull nehodlá přetrhat pouta. "Rozhodně zůstanu pevně svázán s rodinou Red Bullu, budu pracovat pro značku a budu sledovat a podporovat sportovce Red Bullu, jak překračují hranice," uvedl.

Ve zbytku sezony ještě může vysoký Australan rozšířit svou bilanci devíti vyhraných Grand Prix, 36 umístění na stupních vítězů, 11 kvalifikačních vítězství a 15 nejrychlejších kol. V konečném hodnocení šampionátu byl dvakrát třetí. Nejvíce se mu dařilo v sezoně 2010, kdy většinu roku vedl, závěrečné tři závody však nezvládl a předstihli ho Vettel a Španěl Fernando Alonso.

Od příští sezony se Webber stane tváří Porsche a jeho nového programu sportovních vozů. "Moc se těším na tuto novou výzvu. Už se nemůžu dočkat, až budu řídit jeden z nejrychlejších sportovních vozů na světě," uvedl v tiskovém prohlášení.

Porsche chce od příštího roku útočit na nejvyšší příčky v Le Mans, kde šestnáctkrát vyhrálo, ale naposledy v roce 1998. Webber se slavného čtyřiadvacetihodinového závodu zúčastnil dvakrát a, jak připomíná BBC, v roce 1999 po nebezpečně vypadající havárii v Mercedesu uvedl, že už se kvůli velkému riziku nikdy do Le Mans nevrátí.