Stephen Holt v anglickém městě Surbiton vlastní oděvní podnik a chtěl nějakým způsobem odrazit olympijskou tematiku ve svém obchodě. Jenže jako drobný podnikatel pochopitelně nemá peníze na to stát se oficiálním sponzorem her. Na výkladní skříň svého obchodu nesmí vystavit olympijské kruhy, ale ani použít slova "London", "Gold", "Games" nebo dokonce "Summer" k reklamním účelům. Celkem je na indexu 20 zapovězených slov a symbolů.

A tak se Holt zařídil jinak. Výloha obchodu návštěvníky a kolemjdoucí vítá absurdní zkomoleninou "Lodnon 2102 Oimplycs". A aby toho nebylo málo, podkres tvoří pět olympijských čtverců. Ano, čtete správně, čtverců. Za to by nejspíš pochválil Holta i jeden z "maskotů" her John Cleese, který je jedním z členů legendární britské party Monty Python.

Ostatně palec nahoru zvedají i kolemjdoucí, kteří si reklamy všimnou. V Británii panuje rozčarování z přísných restrikcí, které ochranu olympijské symboliky provázejí. Od poloviny července na ni dohlíží speciální skupina 300 příslušníků "značkové policie", kteří po celé Británii kontrolují, zdali nedochází k porušení pravidel.

Nelibost veřejnosti ohledně ochrany olympijských značek prohlubuje i skutečnost, že velké nadnárodní korporace jsou v této kauze důležitými hráči. Firmy jako General Electric, McDonalds, Visa či British Telecom zaplatily zhruba 1,8 miliardy eur na sponzoring her, což pokrylo zhruba polovinu provozních nákladů. Každý sponzor za to dostal slib, že ve svém sektoru bude mít exkluzivní reklamní práva. Ten, kdo reklamní práva poruší, může od organizátorů dostat pokutu až ve výši 25 600 eur, což je v přepočtu zhruba 650 000 korun.

 

Kavárna Olympic? Nepřípustné

Kontroloři se ale kvůli svojí zanícenosti často stávají terčem kritiky. Když chtěla jednaosmdesátiletá stařenka Joy Tomkinsova darovat vlastnoručně upletený svetřík s nápisem "GB 2012" do církevní loterie, dozvěděla se, že se svetřík nesmí žádné panence obléct.

O nic lepší nebyla situace ani v jiholondýnské kavárně, která si do výlohy pověsila pět bagelů - kruhových housek s otvorem uprostřed - propojených jako olympijské kruhy. Olympijská značková policie tu byla během dvaceti minut a výzdobu sundala. A v Plymouthu musela jedna restaurace škrtnout z jídelníčku "Flaming Torch Baguette" (bagetu hořící pochodeň), protože odvolávka na olympijskou pochodeň byla podle policie nepřijatelná.

A možná nejbizarnější je příklad kavárny Olympic nedaleko stadionu v londýnském Stratfordu. Značková policie vyhodnotila název jako nevhodný a nařídila majiteli Kamelu Kichanovi, aby na vývěsním štítku zamaloval písmeno "O". Do konce londýnské olympiády se tak návštěvníci budou občerstvovat v kavárně "Lympic".

Související