Předvolební billboardy je možné vidět téměř na každém rohu. Šéf ČSSD Bohuslav Sobotka prosazuje dobře fungující stát, ODS volí pravici a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek mezi slunečnicemi oznamuje, že dá zemi do pořádku.

Server IHNED.cz oslovil přední marketingové experty s dotazy, které billboardy jsou nejpovedenější, které dokážou nalákat nové voliče a jaký vliv v dnešní době vůbec plakáty mají.

"Mezi politiky jsou billboardy oblíbené, byť pro to není jednoznačný důvod. Spíše se jich drží ze setrvačnosti. Někteří možná mají dobrý pocit vidět svou tvář na každém rohu. Otázkou je, nakolik toto nadšení sdílejí jejich voliči," říká Ondřej Obluk ze společnosti Ogilvy & Mather.

Řada odborníků si myslí, že strany prosazují billboardy proto, že zatím neumí s voliči komunikovat na internetu.

Experti se zároveň shodují, že venkovní reklama pomáhá hlavně novým stranám, které se díky ní dostanou lidem do povědomí.

Naopak zavedeným stranám může dokonce uškodit. "Drtivá většina billboardů je na hranici parodie a voličům slouží k pobavení. Nesympatické tváře v křečovitých úsměvech v kombinaci se spasitelskými hesly nemůže přece nikdo brát vážně. Navíc ta strašná recyklace profláknutých obličejů je absurdní," tvrdí Eda Kauba z Havas WW Prague.

Z kampaně ODS je kočkopes

Největší rozpaky vzbuzují billboardy ODS. Ty měly v prvotní fázi tmavě modrý podklad se znakem Twitteru a hashtagem #Volím_pravici. Nyní strana přidala další varianty a natiskla na ně také svou značku - bílého ptáka a nápis ODS.

"Jediný výjimečný byl billboard ODS, který chytře nepoužíval jméno strany. Ta kampaň měla takto pokračovat. Bohužel nyní se objevuje pokračování a to je už typický kočkopes, kde se tlučou dva ptáci a logo strany zmítající se ve skandálech. Prvotní sympatický záměr bojovat za pravicové hodnoty nehledě na stranu, která je prosazuje, se vrátil zpět ke klasické stranické kampani," dodává Eda Kauba.

Podle Jana Binara z agentury McCann je ale nepovedený celý koncept. "ODS měla ukázat nové tváře, provést rychlou reflexi, pokusit se o nový start. Použít formát Twitteru, který v Česku nevyužívá ani sto tisíc lidí, je prostě slabé. A i kdyby byli na billboardech ptáci tři, tak jasné a čitelné osobnosti nenahradí," tvrdí.

Naopak Tomáš Nádr z Havas WW Digital hodnotí kampaň pozitivně. Je to podle něj čistý a jednoduchý billboard.

Kladně mluví experti především o plakátech hnutí ANO. "Osobnosti, které si pan Babiš vybral, vytváří jakýsi most mezi lidmi a samotným vůdcem hnutí ANO, se kterým by se jinak řada lidí dokázala jen velmi těžko ztotožnit," myslí si Jan Binar.

Podle něj udělal Babiš největší pokrok, když svou ilustrovanou podobiznu nahradil kvalitně vyretušovanou fotografií.

Vyloženě nepovedený je podle expertů billboard KDU-ČSL. Představitelé strany Pavel Bělobrádek a Zuzana Roithová jsou "utopeni" ve slunečnicích a heslo "Dáme zemi do pořádku" je špatně čitelné.

Také "produkce" zemanovců působí dojmem, že někdo vzal inzerát z novin a vylepil ho na billboardovou plochu. Nesplňuje totiž požadavek, aby text byl stručný, dobře čitelný a psaný dostatečně velkým fontem.

Z větších stran zatím nemají venkovní reklamu KSČM ani TOP 09. "Billboardy splňují především roli vytváření povědomí a známosti o stranách. A jelikož do této chvíle nejsou vidět billboardy TOP 09, mají ostatní strany velkou šanci stávající situace využít," dodává Jan Faflík ze společnosti VCCP.

Projděte si odpovědi marketingových expertů: