Ministr dopravy Antonín Prachař měl ještě v březnu na kanál Dunaj–Odra–Labe jasný názor: v situaci, kdy Česku chybí dálnice, není namístě "spekulovat o projektu, který by rozdělil republiku na tři části".

Uběhlo několik týdnů a Prachařův názor se poněkud posunul. Jeho ministerstvo rozhodlo, že o kanálu prosazovaném prezidentem Zemanem přece jen uvažovat bude. A tak začalo znovu poptávat několikamilionovou studii, která by projekt zhodnotila po technické, ekonomické i environmentální stránce.

"Předpokládáme, že soutěž na zpracování studie proveditelnosti koridoru Dunaj–Odra–Labe bude vypsána do konce roku 2014," potvrdila HN mluvčí ministerstva Andrea Volaříková.

Soutěž na podobnou studii chtěl vypsat bývalý ministr dopravy a Zemanův dřívější oblíbenec Zdeněk Žák. Jeho nástupce Prachař nicméně přípravy zastavil. Pak se několikrát potkal s prezidentem Zemanem a přípravy jsou opět v běhu.

Ministerští úředníci tak nyní zkoumají desítky dílčích materiálů, které v posledních letech ke kanálu vznikly, aby bylo k "všeobjímající" studii co nejvíce podkladů.

"Respektujeme koaliční smlouvu, ve které je závazek zpracovat studii proveditelnosti. To ovšem neznamená, že zahájíme také stavební proces," tvrdí dnes Prachař.

Přesné náklady na studii zatím ministerstvo nezná. Podle úředníků budou nicméně nižší než původních 25 milionů, s nimiž se počítalo za Zdeňka Žáka.

Miloš Zeman začal kanál, který by měl za stovky miliard propojit tři evropské toky, prosazovat ještě před nástupem do funkce. "Výstavba by přinesla 60 tisíc pracovních míst, což je velmi silný argument v době nezaměstnanosti," tvrdí Zeman. A když Prachař na jaře prohlásil, že studii vypisovat nebude, označil to za porušení koaliční smlouvy.

Dotaz, zda Prachař nově změnil názor právě po intervenci z Hradu, nechal ministr bez odpovědi. "Priorita dobudování dálnic a železničních koridorů pořád platí," řekl pouze.

Faktem nicméně je, že prezident jeho nový postoj již veřejně ocenil.

"Zpracování studie proveditelnosti je rozumné, protože dosud existovaly jen nějaké dílčí postřehy," pochválil ministra dopravy.

Jednou z Prachařových výhrad přitom bylo, že stavba nemá podporu okolních zemí, které by se na ní musely podílet.

"Dokud není mezinárodní dohoda, nemá smysl do této obří stavby investovat," tvrdil dříve Prachař.

Získání podpory si nicméně vzal pod patronát právě Zeman. "Jednal jsem s rakouským a německým prezidentem a nedočkal jsem se, jemně řečeno, negativní odpovědi," řekl dříve Českému rozhlasu.

Kromě toho projekt podle něj již podpořil také polský prezident Bronislaw Komorowski.

Přesto zde zůstává podstatný zádrhel: prezident počítá s tím, že by výstavbu kanálu, která by jen podle střízlivých odhadů vyšla na tři sta miliard korun, hradila Evropská komise.

Její zástupci ovšem HN napsali, že o ničem takovém neuvažují – projekt totiž chybí na seznamu významných dopravních cest, které EU zastřešuje. I tento problém však chce prezident vyřešit.

"Velmi prosím, abyste za tento projekt lobbovali stejně tak, jako za něj budu lobbovat já," prohlásil Zeman při své nedávné návštěvě Evropského parlamentu.

null

Související