Zakladatelem metody a zároveň učitelem milionů studentů je Američan Salman Khan, původně finanční analytik. Před 9 lety ho sestřenice požádala, aby ji doučoval matematiku. On poté nahrál svůj výklad na YouTube.

Na videu byla virtuální černá tabule, na kterou Khan přenášel svůj rukopis i s mluveným výkladem.

Videa sledovalo stále více lidí, zájem o ně projevily i školy. V roce 2004 se proto Khan rozhodl, že založí neziskovou organizaci Khan Academy.

Pomocí krátkých videí dokáže hravě vysvětlit látku z matematiky, ale i fyziky nebo chemie. Jen v USA sleduje vzdělávací videa šest milionů lidí měsíčně.

Aktivita inspirovala i několik lidí v České republice. Parta nadšenců proto založila občanské sdružení Khanova škola. Aby byla metoda dostupná i tuzemským žákům, začali videa překládat do češtiny.

"Aktuálně máme přeloženo 353 videí, z toho přes devadesát s českým dabingem. Momentálně se věnujeme překladům a dabingům matematiky pro vyšší stupeň základní školy a pro střední školy," říká Otakar Jícha z Khanovy školy. Jedním z dabérů je i herec Saša Rašilov.

Přeložená i nepřeložená videa sdružení zveřejňuje na svém webu khanovaskola.cz.

Přeložených videí je zatím jen zlomek. Web Khan Academy jich nabízí už přes 3 900. Občanské sdružení proto v Česku chystá "překladatelské maratony". Zúčastnit se jich může každý, kdo je schopný na počítači překládat anglický text do češtiny nebo slovenštiny.

"První maraton se koná 23. března na Fakultě informatiky ČVUT. Další bude v květnu na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy," informoval Jícha.

Děti se učí doma, do školy chodí hlavně opakovat

Nová metoda se snaží docílit takzvané převrácené třídy. Zatímco nyní se studenti učí ve škole a doma si opakují, díky Khanovým videím by to mohlo být naopak.

Studenti by se doma učili z videí a ve škole by se ptali na nepochycené znalosti. Model převrácené třídy ale může fungovat jen v zemích, kde je projekt Khan Academy plně rozvinut. To je příklad USA.

V Česku to zatím možné není, i když metoda už získává podporu pedagogů.

"Začali nás oslovovat i učitelé, většinou proto, že nás chtějí podpořit. Říkají, že jim myšlenka Khan Academy přijde opravdu přitažlivá. Většina si ale nedokáže představit, že by se při současné situaci mohla ve výuce používat. Asi mají strach," konstatuje Otakar Jícha z Khanovy školy.

Náměstek ministra školství Jindřich Fryč je ale z metody nadšený. "Je to projekt, který dobře zapadá do našeho konceptu vzdělávání do roku 2020," uvedl s tím, že ho ale považuje pouze za doplněk výuky.

Khanovu školu v Česku nyní začaly podporovat i společnosti Google a SCIO, na rozvoj projektu přispěly také finančně.

"Podporou bychom rádi nejen zpřístupnili skvěle zpracované videolekce českým dětem, ale zároveň chceme upozornit na fakt, že vzdělání se už zdaleka neodehrává jen ve školách," uvedl ředitel SCIO Ondřej Šteffl.

Jak se vypočítají procenta? Podívejte se na dabované video Khanovy školy:

Za úspěchem projektu stojí podle Otakara Jíchy z Khanovy školy kombinace několika faktů.

"Lidé si mohou videa pouštět kdekoliv. Když něčemu nerozumí, mohou výklad zastavit nebo si ho přehrát znovu. Navíc, dokud žák nepochopí určitou látku, nemůže postupovat dál. Jak by mohl budovat znalosti na troskách?" dodává.