Atraktivita pracovního prostředí a vzdálenost bydliště od místa výkonu práce patří ke stále důležitějším aspektům při zvažování pracovní nabídky. Zaměstnanci upřednostňují společnosti, které nabízejí atraktivní kanceláře v příjemných a dobře dostupných lokalitách; téměř polovina respondentů dokonce ocení, když je sídlo firmy přímo v centru města. Centrálně umístěné kanceláře totiž zaměstnancům umožňují využívat celou škálu v okolí situovaných služeb a obvykle nevyžadují dlouhé dojíždění. Dle průzkumu jsou zaměstnanci ochotní dojíždět do práce maximálně 20-40 minut.

vybaveni kancelareS ideálním umístěním kanceláří dnes naštěstí můžou pomoci moderní technologie: „S využitím nástrojů geografických informačních systémů (GIS) dokážeme firmám pomoci najít optimální umístění pro jejich kanceláře. Na základě klientem poskytnutých adres zaměstnanců v GPS formátu můžeme vytipovat budovy, které jsou pro jeho zaměstnance co do dostupnosti nejvýhodnější,“ vysvětluje Petr Kareš, ředitel JLL.

 „Poloha kanceláří, stejně jako jejich vybavení, může být často rozhodující v boji o zaměstnance, který aktuálně panuje napříč českým pracovním trhem, segment podnikových služeb nevyjímaje,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Náš sektor se ročně rozroste asi o 10 000 zaměstnanců, centra musí konkurovat zaměstnavatelům z populárních oborů, jako je IT, finance či obchod, a proto je pro ně názor zaměstnanců při vytváření pracoviště velmi důležitý. Jsem rád, že česká centra podnikových služeb se mohou chlubit skutečně prémiovým pracovním prostředím i podmínkami, což dokazuje celá řada nezávislých oborových ocenění pro naše členy, například společnosti BlueLink, Kiwi.com či SAP Services.“

Po čem zaměstnanci touží? Chtějí restauraci a Wi-Fi
I když by se mohlo zdát, že internetové připojení by již dnes mělo být naprostým standardem, stále se objevuje na seznamu preferencí zaměstnanců na prvních místech, podobně jako dostupnost kantýny anebo restaurace. Oproti předchozímu průzkumu realizovanému před dvěma lety se do první trojice zaměstnaneckých priorit probojovala i zahrada.

„Souvisí to s trendem, který přináší nastupující generace. Mladí dnes v průběhu dne rádi mění místo, odkud pracují, a zahrada či terasa je především v letních dnech vítaná změna. Zahrada nebo terasa navíc nabízí možnosti využití i po práci, například na grilování nebo oslavy,“ komentuje Petr Kareš s tím, že v celé řadě společností si zaměstnanci vytváří i malé bylinkové anebo zeleninové zahrádky.

TOP priority zaměstnanců z pohledu vybavení kancelářské budovy:

  •          Kantýna nebo restaurace – 88 %
  •          Bezplatné a kvalitní připojení Wi-Fi – 86 %
  •          Zahrada, střešní zahrada anebo terasa – 71 %
  •          Minimarket – 58 %
  •          Sprchy – 51 %
  •          Tělocvična/Fitness centrum – 50 %
  •          Parkovací stojany na kolo – 36 %
  •          Dětský koutek s hlídáním – 28 %

obed

Zaměstnanci v průzkumu zmiňovali i další služby, například půjčovnu kol, prádelnu anebo půjčovnu elektrických automobilů.

„Vyšší požadavek na fitness nebo tělocvičnu v budově kanceláře nebo v její bezprostřední blízkosti odráží rostoucí zájem lidí o zdravý životní styl. Část zaměstnanců dnes ráda na cvičení využije obědovou pauzu, s čímž souvisí i častější požadavky na sprchy a šatny na pracovišti,“ vysvětluje Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu v JLL, a dodává: „Z tohoto důvodu asi nepřekvapí, že i když restauraci v blízkosti kancelářské budovy považuje za důležitou 88 % respondentů, jen 57 % zaměstnanců ji ke svému stravování využívá. Třetina zaměstnanců obědvá obvykle v kuchyňce v kanceláři, 8 % respondentů pak na terase.“

Velkoplošné kanceláře stále vedou, ale …
Pouhých 5 % respondentů dnes ještě pracuje v samostatných kancelářích. Takzvaný openspace tedy v moderních kancelářích zvítězil. Postupně se však transformuje, a to tak, že vedle standardních ploch s pracovními stoly zahrnuje i prostory určené k telefonování, relaxaci, schůzkám či spolupráci týmů. Takto pestré kanceláře nabízející širokou škálu alternativních prostor totiž lépe vyhovuje pracovním potřebám zaměstnanců z oboru podnikových služeb. Dle průzkumu zhruba 65 % pracovního času stráví činnostmi, které vyžadují koncentraci, 15 % času jim zabere jednání s kolegy z týmu, zhruba stejný čas (14 %) stráví spoluprací s kolegy, kteří sídlí v jiné lokalitě, a proto spolu musí komunikovat prostřednictvím technologií, a zbylý čas věnují operativě nejrůznějšího charakteru. Tento moderní typ openspacu dnes již využívá pětina zaměstnavatelů oboru a tendence je rostoucí.

„Konkrétní interiér je na každém nájemci, ale jakožto developer můžeme v mnoha ohledech pomoci. Například můžeme ovlivnit míru přirozeného osvětlení, tepelný komfort v budově, atraktivní společné prostory a prostředí kolem budovy,“ říká Alexandra Tomášková, Asset & Leasing Director Skanska Property s tím, že velkou roli začínají hrát i technologie: „Zaměstnanci moderních kanceláří se stále větší oblibou využívají aplikace, které integrují jednotlivé služby dostupné v budově a jejím okolí. Popularitu si získávají zejména u generace mileniálů, kteří v oboru podnikových služeb tvoří významné procento zaměstnanců. Proto tyto aplikace vyvíjíme pro každou nemovitost zvlášť."