Británie je pro bohatší firmy


Pro většinu českých podnikatelů je britské království drahé, a proto se tam za obchodem příliš nehrnou. Své o tom ví i českobudějovický podnikatel Oldřich Kostka, majitel firmy OK InstAll, specializované na stavbu a montáž střech. "Nechtěl jsem do kategorie těch, kteří tam dělají načerno, a když jim někdo nezaplatí, nedostanou nic. A založit firmu chce hodně peněz. Přitom není jisté, že seženete práci a investice se zúročí," vysvětluje, proč zůstalo i přes několik pracovních návštěv Londýna jen u záměru.
Po jednáních s úřady přišel na to, že i přes otevřený trh a liberální prostředí nebude podnikání jednoduché. Počínaje vysokým, v přepočtu několika miliónovým vkladem do společnosti s ručením omezeným, přes nutnost najmout si účetní firmu a konče drahými nájmy kanceláři. O vysokých pokutách hrozících při neplacení povinných odvodů ani nemluvě.

Vlastní firma pomohla

I pro "bohaté" firmy je ale Británie drahá. "Úroveň služeb je skvělá, počínaje kancelářskými prostorami a konče informačními nebo telekomunikačními službami. Jejich cena ale není právě nízká. Na druhou stranu tady lze dosáhnout velmi příznivých hospodářských výsledků," říká Jiří Boček, ředitel pivovaru Budějovický Budvar.
Ten zde ve své dceřiné společnosti Budweiser Budvar U.K. zaměstnává 15 místních lidí. Dal jim přednost před Čechy kvůli znalosti prostředí a podmínek. Jejich plat je zhruba na polovině úrovně Londýňanů. Firma je vybírala podle svých zkušeností a doporučení a s pomocí místních personálních agentur. Podle Bočka je při takovém rozhodování klíčové, zda vlastní zastoupení utáhne obchodní marže. "Chtěli jsme se víc přiblížit spotřebiteli, aktivněji podporovat značku, a upevnit si tak pozici na trhu," vysvětluje obchodní manažer Budvaru Robert Chrt. Záměr firmy zatím vychází. I přes celkově stagnující trh pivovar v Británii zvýšil prodej z 88 tisíc hektolitrů v roce 2001 na současných sto tisíc hektolitrů. Díky tomu se budějovický Budvar stal nejsilnější importovanou českou značkou a čtvrtou největší mezi zahraničními importéry. Dceřiná společnost vznikla s pomocí místní právní kanceláře během tří týdnů bez jakýchkoliv administrativních překážek. Důležité pro firmu je zejména rozšíření distribuce z Londýna a jihovýchodu Anglie i do dalších částí království, zvláště Skotska. Cena piva je přitom ovlivněna jednou z nejvyšších daní. Ta je nyní 13,26 procenta z hektolitru procenta alkoholu. U pětiprocentního piva činí z hektolitru přes 66 liber.

Práce i pro textilky

Kvůli dobré práci ale není nutné se v Británii přímo usadit. Příkladem je znojemská textilka Volba. Ta se díky spolupráci s londýnskou kanceláří CzechTrade dostala do řady renomovaných butiků po celém světě. V Česku totiž šije pro dvě skandinávské návrhářky Annu Sofii Back a Siv Stoldal. Jde zpravidla o kusovou či malosériovou výrobu a ta je výrazně dražší než běžné série. Po skromnějších začátcích nyní už šije dvě kolekce po 36 fazónách. "Při takové spolupráci je důležitá spolehlivost dodavatele a schopnost vyhovět nejen cenovým, ale i termínovým požadavkům," říká Michal Minčev z CzechTradu. I on ale ví, že uspět v britském království není jen tak.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist