Spolupráce průmyslu se školami je už dlouholetou a ověřenou tradicí, přesto se tu objevuje prostor pro inovaci.

Některé velké firmy nyní úspěšně hledají cesty, jak z této spolupráce získat více a za méně peněz. Zvláště úspěšný model zvolila firma Porsche, která se snaží intelektuální zdroje z univerzit přenést přímo do vlastního podniku.

Porsche není velkou firmou, ale své konkurenty - firmy BMW a Mercedes-Benz - nedávno předstihl ve vývoji a uplatnění revolučního systému keramických brzd. Podnik přitom ve vývoji zaměstnává jen pouhou desetinu techniků proti svým konkurentům a expertů na kompozitní materiály má jen pár. Odborníci, kteří situaci analyzovali, přisoudili úspěch firmy Porsche podnikovému systému úzké spolupráce s lidmi z vysokých škol.

Porsche rutinně spolupracuje s univerzitami vždy, když nemá v nějakém oboru dostatek lidí s patřičnými znalostmi. Každý rok přivede do svého R & D zařízení ve Weissachu skoro 600 studentů, kteří tam pracují na svých diplomových pracích. Studenti jsou ve firmě na praxi čtyři až šest měsíců a doplňují tak 2000 zde zaměstnaných inženýrů a techniků. Firma podporuje studentskou praxi a také univerzitní výzkum založený na studiích výhradně pro Porsche. Toto uspořádání firmě umožňuje zaměstnávat pouze deset specialistů v základním výzkumu (pro srovnání: BMW a Mercedes-Benz mají okolo 200). Navíc student stojí podnik 15 % toho, co by stál zaměstnanec, takže úspory jsou podstatné.

Studenti se zaměřují i na základní výzkum a spolupracují na každém stupni vývoje produktu. Bezpečnost a kvalita zůstávají převážně doménou zaměstnanců Porsche a strategických dodavatelů. Velmi neobvyklé je, že praktikanti se zabývají také komerčním využitím výsledků své vlastní práce. Pomáhají firmě identifikovat nové dodavatele pro technologie, které vyvinuli a spolupracují na výrobních technikách , které kombinují poslední výzkum jejich univerzit se skutečnostmi z reálného světa.

Studentské praxe ve firmě Porsche jsou otevřeny studentům na celém světě, ale největší množství účastníků přichází z místních univerzit, protože společnost požaduje, aby pracovali v jejích prostorách. Práce je intenzivní, někdy až 60 hodin za týden a integrace se zaměstnanými techniky je naprostá. Porsche si z praktikujících studentů vybírá i své budoucí zaměstnance, přičemž jako kritérium zdůrazňuje nadšení, tvořivost a strategickou relevantnost jejich diplomových prací vůči vlastní problematice R & D. Zaměstnání na plný úvazek u firmy Porsche je pro studenty velkou motivací, ale získá ho jen asi 10 % nejlepších praktikantů. Firma se však snaží udržovat kontakt se všemi bývalými praktikanty co nejdéle.

Ze zkušeností firmy Porsche autoři analýzy vyvodili následující ponaučení:

- Važte si kreativity a nadšení více než vzdělání a titulů. Studenti, kteří milují produkt nebo průmysl si obvykle vedou nejlépe.

- Užívejte Web. Porsche udržuje náklady na nízké úrovni tím, že zvládá procesy online.

- Chovejte se k praktikantům jako ke svým zaměstnancům. Porsche plně integruje studenty do svých vývojových projektů.

- Zaměřte se na komunikaci a prezentaci. Porsche vede studenty k tomu, aby pravidelně dělali prezentace svých pokroků v jiných částech podniku.

- Zařaďte studenty do aktivit, které zvyšují hodnotu. Porsche pověřuje studenty tím, aby našli nové dodavatele (a tím lépe pochopili celý cyklus inovace).

- Budujte loajalitu. Podnik se snaží, aby studenti pokračovali v podpoře značky i po skončení praxe. Nabízí jim stimulující a atraktivní práci v průběhu praxe a po jejím skončení udržuje kontakty se všemi absolventy.

Harrison, S., Lorange, P.: Bringing the College Inside. Harvard Business Review, 12/2005, s. 30; výtah

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-18000960-vyzkum-a-vyvoj-podle-porsche