Lidé kritizují služby bank

Banky by měly mluvit s klienty srozumitelněji, aby se lidé lépe vyznali v cenách služeb a mohli si jednoduše porovnat poplatky všech peněžních ústavů. To si myslí většina účastníků průzkumu, který provedla agentura STEM/ MARK pro Ministerstvo financí.
Přes polovinu dotázaných podle průzkumu například uvedlo, že nemají dostatek informací o změnách v bankovním sazebníku konkrétní banky. A pouze necelá polovina vlastníků účtů se orientuje v sazebníku své banky.
Skoro čtvrtina dotázaných dokonce řekla, že sazebník banky nikdy neviděli.

Stát svůj boj nevzdává

Z lepšího přehledu o poplatcích by přitom podle průzkumu mohly těžit i banky. Pro třiašedesát procent klientů by byla informace o změnách v sazebníku banky v minulosti jedním z kritérií výběru banky.
Zcela jednoznačně se také potvrdila oprávněnost snah spotřebitelských organizací o jednodušší porovnání ceny služeb všech bank. Takovou možnost by uvítalo 84 procent respondentů. Většina lidí je také nespokojená se složitým rušením bankovních účtů.
"Chtěli jsme si prostřednictvím průzkumu zkontrolovat, zda v debatě o změnách v bankách jdeme správným směrem. Teď tyto údaje dáme k dispozici i zástupcům bank a spotřebitelských organizací v expertní skupině, aby s nimi mohli dál pracovat," řekl včera náměstek ministra financí Tomáš Prouza.
Stát se pokouší víc ochránit klienty před bankami již skoro rok, ministr Sobotka však nakonec žádné změny v zákonu neprosadil. Včerejší načasování výsledků průzkumu nebylo náhodné. Ministerstvo financí získalo podporu Světové banky. Ta v předběžné studii, prezentované včera v Praze, doporučila Česku sjednotit legislativu na ochranu spotřebitele a zasadit se o to, aby informování bank bylo pro lidi jasné a srozumitelné.
"Informovaný a vzdělaný spotřebitel nebude dělat špatná rozhodnutí a důvěra spotřebitele povede k větším tržbám finančního sektoru," řekl expert Světové banky Marius Vismantas.
Podle studie by se měly dále zahájit především vzdělávací programy ve školách. Na těch by se měli finančně podílet i jednotliví aktéři finančního trhu.
Pomoci by měla i přesná pravidla pro zveřejňování informací. Klíčové údaje o službách by měly být podle Světové banky i součástí reklam, aby spotřebitel lehce nepodlehl komerčnímu nátlaku bank. Kromě této osvěty je vhodné zavést i veřejné poradenství, které by řešilo například případy předlužených lidí.

Banky na kritiku nereagují

Předběžná studie byla včera rozeslána k připomínkám České národní bance, spotřebitelským organizacím a finančním asociacím.
"Definitivní verze bude do tří měsíců. Pohled zvenčí nám může pomoci v přípravě změn na českém finančním trhu," řekl Prouza
Banky průzkum ani doporučení Světové banky zatím nedostaly, a nechtěly proto na něj reagovat.


Co lidé chtějí od bank

více informací: sazebník součástí smlouvy, informace o změnách v sazebníku banky, informace o nakládání s osobními údaji
možnost srovnat jednoduše poplatky všech bank
ovlivnit formu a obsah výpisů z účtu
zdroj: STEM/MARK pro MF CR

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist