Lidé kritizují služby bank
Banky by měly mluvit s klienty srozumitelněji, aby se lidé lépe vyznali v cenách služeb a mohli si jednoduše porovnat poplatky všech peněžních ústavů. To si myslí většina účastníků průzkumu, který provedla agentura STEM/ MARK pro Ministerstvo financí.
Přes polovinu dotázaných podle průzkumu například uvedlo, že nemají dostatek informací o změnách v bankovním sazebníku konkrétní banky. A pouze necelá polovina vlastníků účtů se orientuje v sazebníku své banky.
Skoro čtvrtina dotázaných dokonce řekla, že sazebník banky nikdy neviděli.
Stát svůj boj nevzdává
Z lepšího přehledu o poplatcích by přitom podle průzkumu mohly těžit i banky. Pro třiašedesát procent klientů by byla informace o změnách v sazebníku banky v minulosti jedním z kritérií výběru banky.
Zcela jednoznačně se také potvrdila oprávněnost snah spotřebitelských organizací o jednodušší porovnání ceny služeb všech bank. Takovou možnost by uvítalo 84 procent respondentů. Většina lidí je také nespokojená se složitým rušením bankovních účtů.
"Chtěli jsme si prostřednictvím průzkumu zkontrolovat, zda v debatě o změnách v bankách jdeme správným směrem. Teď tyto údaje dáme k dispozici i zástupcům bank a spotřebitelských organizací v expertní skupině, aby s nimi mohli dál pracovat," řekl včera náměstek ministra financí Tomáš Prouza.
Stát se pokouší víc ochránit klienty před bankami již skoro rok, ministr Sobotka však nakonec žádné změny v zákonu neprosadil. Včerejší načasování výsledků průzkumu nebylo náhodné. Ministerstvo financí získalo podporu Světové banky. Ta v předběžné studii, prezentované včera v Praze, doporučila Česku sjednotit legislativu na ochranu spotřebitele a zasadit se o to, aby informování bank bylo pro lidi jasné a srozumitelné.
"Informovaný a vzdělaný spotřebitel nebude dělat špatná rozhodnutí a důvěra spotřebitele povede k větším tržbám finančního sektoru," řekl expert Světové banky Marius Vismantas.
Podle studie by se měly dále zahájit především vzdělávací programy ve školách. Na těch by se měli finančně podílet i jednotliví aktéři finančního trhu.
Pomoci by měla i přesná pravidla pro zveřejňování informací. Klíčové údaje o službách by měly být podle Světové banky i součástí reklam, aby spotřebitel lehce nepodlehl komerčnímu nátlaku bank. Kromě této osvěty je vhodné zavést i veřejné poradenství, které by řešilo například případy předlužených lidí.
Banky na kritiku nereagují
Předběžná studie byla včera rozeslána k připomínkám České národní bance, spotřebitelským organizacím a finančním asociacím.
"Definitivní verze bude do tří měsíců. Pohled zvenčí nám může pomoci v přípravě změn na českém finančním trhu," řekl Prouza
Banky průzkum ani doporučení Světové banky zatím nedostaly, a nechtěly proto na něj reagovat.
Co lidé chtějí od bank
více informací: sazebník součástí smlouvy, informace o změnách v sazebníku banky, informace o nakládání s osobními údaji
možnost srovnat jednoduše poplatky všech bank
ovlivnit formu a obsah výpisů z účtu
zdroj: STEM/MARK pro MF CR
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist