Mýto vydělá státu méně




Na 34. kilometru dálnice D1 z Prahy do Brna už stojí první brána pro výběr elektronického mýta od kamiónů. Výstavba celého systému se však o půl roku zpozdí.
Na dálnicích sice budou kamióny platit od příštího roku, na silnicích první třídy se však mýto bude vybírat nejdříve od července 2007. Stát tím přijde zhruba o tři čtvrtě miliardy korun.
"Zpoždění vzniklo kvůli pozdnímu podepsání smlouvy s dodavatelem mýtného systému a proti původním předpokladům si vyžádalo posunutí termínu zpoplatnění," říká mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Dodavatelem elektronického mýta bude firma Kapsch, která loni zvítězila ve výběrovém řízení. Proti němu se však odvolali ostatní účastníci tendru, jehož průběh zkoumal i antimonopolní úřad.

Za zdržení může výběr

Kapsch totiž nabídl výstavbu sítě sledující pohyb kamiónů, deset let údržby a výběr mýta pro stát za 22 miliard korun. Dva konkurenti Kapsch-Autostrade a Ascom Fela nabídli nižší cenu, 17,5 a 15 miliard. Ty ovšem komise kvůli nesplnění podmínek ze soutěže vyřadila. Nakonec i antimonopolní úřad potvrdil Kapsch jako vítěze.
Ministr dopravy Milan Šimonovský proto podepsal smlouvu o výstavbě a provozu výběru mýta až v březnu, místo do konce minulého roku. Tím nesplnil podmínky výběrového řízení, které si sám stanovil, a umožnil tak firmě Kapsch posunout i start výběru mýta. Podle zadaných podmínek měl na výstvabu 12 měsíců.
Nakonec se ministerstvo s Kapschem dohodlo na kompromisu. Na dálnicích a rychlostních komunikacích se začne vybírat už v lednu a na silnicích 1. třídy až v červenci.
"Kapsch tak výstavbu první části, tedy zpoplatnění dálnic, zrychlil, a na druhou dostal více času," vysvětluje šéf odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy Jiří Nouza. Stát totiž nemůže změnit výběr poplatků za dálnice v průběhu roku. Pokud by to chtěl udělat, musel by měnit zákon.

Osm miliard pro stát

Kamióny dosud stejně jako osobní auta mohou po dálnicích v Česku jezdit po zakoupení dálniční známky. "Kdežto u silnic první třídy žádný podobný předpis není, takže lze začít vybírat za vybrané úseky v průběhu roku," dodává Nouza.
Stát počítá s tím, že už příští rok kamióny přispějí do státní kasy zhruba osmi a půl miliardy korun. S půlročním výpadkem to mohlo být přes devět miliard korun na opravy a výstavbu silnic. Vybírat se začne na 970 kilometrech dálnic.
Průměrně za jeden kilometr by kamióny měly platit zhruba čtyři koruny. Cenu za kilometr silnice první třídy by mělo Ministerstvo dopravy navrhnout do konce září. Od července příštího roku by měla nákladní vozidla platit za více než tisíc kilometrů.
Zprávu o zpoždění a změnách výstavby elektronického výběru mýta dostane dnes na stůl také vláda.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist