Nový zákoník práce a zodpovědnost zaměstnance


Nový zákoník práce vychází v oblasti odpovědnosti zaměstnance za ztrátu na svěřených předmětech principiálně ze staré právní úpravy s tím, že přináší možnost založení odpovědnosti zaměstnance za ztrátu předmětu vyšší hodnoty (nad 50 000 Kč) pouze za předpokladu uzavření dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů.


Mění se nějak z pohledu zaměstnavatele v nové právní úpravě zákoníku práce odpovědnost zaměstnance za předměty, které již převzal na písemné potvrzení?
Nová právní úprava obsažená v ust. § 255 a § 256 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce nijak principiálně podmínky odpovědnosti zaměstnance za ztrátu svěřených předmětů nemění. Důležité je však si uvědomit, že zaměstnanec nově odpovídá za ztrátu předmětu v hodnotě vyšší než 50 tisíc korun pouze tehdy, uzavřel-li písemnou dohodu o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů.
Pokud zaměstnanec na tuto dohodu přistoupí, odpovídá za svěřený předmět neomezeně, pokud neprokáže, že alespoň z části ztrátu dotčeného předmětu nezavinil. V případě předmětů převzatých od zaměstnavatele zaměstnancem na písemné potvrzení v hodnotě 50 000 Kč a nižší se však nic nemění. Důležité je zde rovněž upozornit, že nová právní úprava se vztahuje až na stanovené výjimky i na pracovněprávní vztahy založené před její účinností, tj. před 1. 1. 2007.

Jak by měl tedy zaměstnavatel nyní prakticky postupovat?
V souvislosti s výše uvedeným tedy nelze než doporučit zaměstnavateli, u kterého mají jednotliví zaměstnanci, popř. vedoucí zaměstnanci, svěřeny pracovní předměty vyšší hodnoty, tj. nad 50 000 korun, aby s těmito zaměstnanci uzavřel k 1. 1. 2007 či k pozdějšímu datu dohodu o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů. V opačném případě nebude možné se v případě ztráty těchto předmětů vyšší hodnoty svěřených zaměstnancům odpovědnosti určitého zaměstnance za jejich ztrátu podle dotčeného ustanovení v případě soudního sporu úspěšně dovolávat. V tomto ohledu se jeví jako nezbytné, zejména u zaměstnavatelů s větším počtem zaměstnanců, provést katalogizaci svěřených předmětů a u těch, které mají vyšší hodnotu než 50 000 Kč, navrhnout zaměstnancům uzavření dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů a v případě, kdy dotčený zaměstnanec tuto dohodu odmítne uzavřít, předmětnou věc mu odebrat, popř. mu poskytnout na písemné potvrzení předmět nižší hodnoty (například již opotřebovanější apod.). Filip Záděra
Advokátní kancelář HOLEC, ZUSKA & Partneři

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist