Šéf činohry české první scény Michal Dočekal i dramaturgyně Daria Ullrichová, která hru upravila, upozornili na jeho aktuálnost právě v dnešní době. Inscenace režiséra Jana Nebeského měla premiéru ve čtvrtek večer ve Stavovském divadle v Praze.
Titulní roli vytvořil Miroslav Donutil. Menší, ale výraznou roli žebráka, kterou začal zkoušet Radovan Lukavský, převzal Alois Švehlík. "Do této role nebyl pan Lukavský obsazen náhodně. Je škoda, že se premiéry nedožil," uvedl k tomu Dočekal.
Poslední role Lukavského - předznamenala smrt ZDE
Do zákulisí příprav inscenace mohou návštěvníci nahlédnout v Nosticově salonku prostřednictvím výstavy fotografií Bohdana Holomíčka a Evy Hrubé.
Ullrichová označila Moliérovu hru, která se do repertoáru české první scény vrací po 50 letech, za skvělou komedii o moderní době. I Dočekal upozornil, že právě dnešek je pro tento příběh zralý a vhodný. "Je to velká klasika. Moliére psal svůj text v době vrcholného ludvíkovského absolutismu, kdy hédonismus a egoismus kulminoval. Přesto můžeme najít styčné body s dneškem v tomto ohledu," řekl Dočekal ČTK.
Další role vytvořili například Milan Stehlík, Jaromíra Mílová, Vladislav Beneš, Alexej Pyško, Jan Kačer a Magdaléna Borová.
"Text vznikl už někdy v roce 1660 a hra byla hned zakázána. Moliére si udělal legraci ze dvora Ludvíka XIV., který to pochopitelně nevydýchal. Obdobným způsobem na to reagovali všichni další při pozdějších premiérách. To svědčí o tom, že to pokrytectví, neřesti, přetvářka a všechno, co hrou prochází, je neustále aktuální a zlobí všechny mocipány. Protože se svým způsobem cítí být namočeni do toho problému," řekl ČTK Donutil a citoval dvě věty z této hry: "Není snad dnes dosti těch, kteří se moudře převlékli a pod tímto módním rouchem se chovají jako prasata? Z náboženství, ze zákonů si udělali štít, a přestože to o nich všichni vědí, jejich aféry, skandály, podvody jsou dostatečně známé, oni se dál vyhřívají na společenském výsluní."
"To je jen kousek z mého monologu. Těch vět je tam spousta, je z nich utkáno předivo celé hry. Taková hra přeci nemůže být náhodně zakazována ve všech obdobích, kdy byla uváděna," dodal Donutil.
Do Juan putuje literaturou už čtyři století - poprvé ho jako dramatický typ ztvárnil barokní autor Tirso de Molina v roce 1630. Moliérovo zpracování však patří k pomyslným deseti nejlepším dramatům v historii divadla. Jeho hrdina totiž není jen nenapravitelným svůdcem žen, ale také nebezpečným volnomyšlenkářem i obratným manipulátorem. Je člověkem nové doby, člověkem chladné racionality. Věří pouze tomu, že dvě a dvě jsou čtyři. Je-li společnost založena na všeobecném pokrytectví, pak rozum mu velí použít její zbraně. Za své hříchy je potrestán, propadne peklu, ale zůstává svůdný.
"Do jeho typu jakoby Moliére vložil veškerou nebezpečnou svůdnost naší bezohledně dobyvatelské civilizace," charakterizovala postavu Ullrichová.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist