Ve čtvrtek přichází do kin v osmadvaceti kopiích film Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle. Hlavní role vytvořili Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszková, která hrála v roce 2006 v dramatu Davida Lynche Inland Empire. Další role ztvárnili slovenští herci Martin Huba, Luboš Kostelný a Táňa Pauhofová, polský herec Tomas Tyndyk, Jan Kraus a Matěj Ruppert.
"Je to film o svobodě, neochotě nechat se spoutat jakýmkoliv systémem, o svobodě ducha a nezávislosti," charakterizoval svůj celovečerní debut s osmdesátimilionovým rozpočtem po dnešní pracovní projekci v Praze Mašín. Dvanáctimilionovým grantem ho podpořil fond kinematografie, stejnou částku získal od fondu Eurimages. Slovenské ministerstvo kultury poskytlo více než dvoumilionový grant, další podpora šla z evropského programu Media.
Podle producentky Moniky Kristlové, která do snímku zapojila slovenské a německé koproducenty, se finance sháněly dlouho. "Nakonec se to podařilo a doufám, že na plátně je to vidět," uvedla a pochválila Českou televizi. Snímek nabízí na prestižní festival Berlinale.
Mašín chtěl obsadit některou z hlavních rolí neokoukanou tváří. Hledal na Slovensku a pak i v Polsku, kde našel Gruszkovou. Dialogy vedla v polštině, do češtiny ji nadabovala Táňa Vilhelmová.
Původně chtěli adaptovat Bondyho knihu
Autor námětu Lubomír Drozd přišel s příběhem extravagantního mladého muže, který v době sílícího komunistického režimu prožívá mládí plné vášně a vzpoury. Producenti sice zakoupili práva na autobiografický román Egona Bondyho Prvních deset let, ale scénář se posléze měnil a postavy se odlišily od reálných předobrazů. Výsledek je inspirován zápisky z mládí tohoto spisovatele, filozofa a básníka (1930-2007) jen velice volně.
"Stále jsme se odpoutávali od předlohy, stále výraznější se stávala vzpoura proti společnosti," poznamenal dramaturg Kristián Suda. Ocenil, že ve filmu funguje vše "od límečku u košile až po obrazy na stěně".
Hrdina oslavuje svobodu a umělecké ideály
Příběh začíná v roce 1947, v době, která ještě přála smyslnosti, extravaganci a humoru. Devatenáctiletý dandy a vtipný provokatér utíká z domova a vydává se na pouť oslavující svobodu a umělecké ideály.
Život vychutnává v cigaretovém kouři, lehkém opojení likérem a po boku krásné ženy. V době dramatických politických změn se milenci vyhýbají práci, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí přichází nečekaně - komunistický režim ukáže svou represivní tvář.
Reklamní tvorba poskytla Mašínovi dobrou průpravu
Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby. Vystudoval grafiku, malbu a konceptuální umění. Oceněn byl i za některé z 15 videoklipů. Je spoluautorem scénáře Ondříčkova filmu Šeptej.
"Nebylo mou životní ambicí natočit celovečerní film; v určitém momentě jsem však cítil potřebu udělat něco hlubšího. V reklamní branži jsem se vyučil řemeslu i komunikaci, je to dobrá průprava," řekl Mašín ČTK.