Ve čtvrtek přichází do kin v osmadvaceti kopiích film Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle. Hlavní role vytvořili Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszková, která hrála v roce 2006 v dramatu Davida Lynche Inland Empire. Další role ztvárnili slovenští herci Martin Huba, Luboš Kostelný a Táňa Pauhofová, polský herec Tomas Tyndyk, Jan Kraus a Matěj Ruppert.
 
"Je to film o svobodě, neochotě nechat se spoutat jakýmkoliv systémem, o svobodě ducha a nezávislosti," charakterizoval svůj celovečerní debut s osmdesátimilionovým rozpočtem po dnešní pracovní projekci v Praze Mašín. Dvanáctimilionovým grantem ho podpořil fond kinematografie, stejnou částku získal od fondu Eurimages. Slovenské ministerstvo kultury poskytlo více než dvoumilionový grant, další podpora šla z evropského programu Media.
Podle producentky Moniky Kristlové, která do snímku zapojila slovenské a německé koproducenty, se finance sháněly dlouho. "Nakonec se to podařilo a doufám, že na plátně je to vidět," uvedla a pochválila Českou televizi. Snímek nabízí na prestižní festival Berlinale.
 
Mašín chtěl obsadit některou z hlavních rolí neokoukanou tváří. Hledal na Slovensku a pak i v Polsku, kde našel Gruszkovou. Dialogy vedla v polštině, do češtiny ji nadabovala Táňa Vilhelmová.

Původně chtěli adaptovat Bondyho knihu

Autor námětu Lubomír Drozd přišel s příběhem extravagantního mladého muže, který v době sílícího komunistického režimu prožívá mládí plné vášně a vzpoury. Producenti sice zakoupili práva na autobiografický román Egona Bondyho Prvních deset let, ale scénář se posléze měnil a postavy se odlišily od reálných předobrazů. Výsledek je inspirován zápisky z mládí tohoto spisovatele, filozofa a básníka (1930-2007) jen velice volně.

"Stále jsme se odpoutávali od předlohy, stále výraznější se stávala vzpoura proti společnosti," poznamenal dramaturg Kristián Suda. Ocenil, že ve filmu funguje vše "od límečku u košile až po obrazy na stěně".

Hrdina oslavuje svobodu a umělecké ideály

Příběh začíná v roce 1947, v době, která ještě přála smyslnosti, extravaganci a humoru. Devatenáctiletý dandy a vtipný provokatér utíká z domova a vydává se na pouť oslavující svobodu a umělecké ideály.
 
Život vychutnává v cigaretovém kouři, lehkém opojení likérem a po boku krásné ženy. V době dramatických politických změn se milenci vyhýbají práci, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí přichází nečekaně - komunistický režim ukáže svou represivní tvář.

Reklamní tvorba poskytla Mašínovi dobrou průpravu

Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby. Vystudoval grafiku, malbu a konceptuální umění. Oceněn byl i za některé z 15 videoklipů. Je spoluautorem scénáře Ondříčkova filmu Šeptej.
 
"Nebylo mou životní ambicí natočit celovečerní film; v určitém momentě jsem však cítil potřebu udělat něco hlubšího. V reklamní branži jsem se vyučil řemeslu i komunikaci, je to dobrá průprava," řekl Mašín ČTK.
 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist