Letos rostly mzdy na dráze o 5,7 procenta. ČD jsou s více než 60.000 pracovníky největším zaměstnavatelem v zemi. Průměrná hrubá mzda zaměstnanců by podle předběžných odhadů podniku měla na konci letošního roku činit 21.900 korun, uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. V celé České republice by měla letos podle ekonomů přesáhnout 20.000 korun. Dráhy jsou s více než 57.000 pracovníky největším zaměstnavatelem v zemi.


Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka je dohoda v rámci možností rozumná. Je důležitá i proto, že platí i pro zaměstnance, kteří příští rok přejdou do nově budované dceřiné společnosti ČD Cargo, řekl Poláček. To podle něj odstraňuje nejistotu mezi pracovníky.


I předseda největší odborové organizace na dráze Jaromír Dušek označil dohodu za slušnou. Podle něj si železničáři zaslouží nárůst mezd, protože po propouštění významně vzrostla produktivita práce na železnici. Kromě růstu mezd dohoda například garantuje jeden až dva týdny dovolené navíc, ozdravné pobyty železničářů v lázních či příspěvek zaměstnavatele na životní pojištění a penzijní připojištění.


Je to podruhé v řadě, kdy se kolektivní vyjednávání podařilo na železnici ukončit před Vánoci. Obě strany se již v úterý shodly, že pravděpodobně naleznou kompromis do konce týdne. Před třemi lety podepsaly odbory s vedením podniku kolektivní smlouvu až na Silvestra, předloni se dokonce nedohodly vůbec a situaci musela řešit nezávislá zprostředkovatelka.


Růst mezd v příštím roce byl posledním sporným bodem v letošním kolektivním vyjednávání. Odbory původně navrhovaly zvýšení o sedm procent, zatímco vedení si představovalo asi pětiprocentní růst.


České dráhy hospodaří každoročně se ztrátou, kterou způsobuje osobní doprava. Proto chtějí příští rok vyčlenit ziskovou nákladní dopravu do dceřiné společnosti ČD Cargo. Měl by tak nastat obrat v hospodaření. V roce 2007 by České dráhy měly podle schváleného podnikatelského plánu dosáhnout zisku 50 milionů Kč. Celková kumulovaná ztráta Českých drah je nyní asi 2,1 miliardy.