Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil s ministerstvem dopravy správní řízení kvůli prvnímu dodatku ke smlouvě na mýtné. Úřad má podezření na několik závažných chyb a chce je prověřit, řekl předseda ÚOHS Martin Pecina. Dodatek ke smlouvě stále platí, podle některých odborníků je ale pro stát nevýhodný. ÚOHS chce podle Peciny ve věci rozhodnout do konce ledna.

Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače rozhodnutí ÚOHS potvrzuje přesvědčení ministerstva o nevýhodnosti dodatku. "Je to to, co jsem si původně myslel, že pravděpodobně bude muset ÚHOS začít správní řízení s MD, protože tam skutečně došlo k porušení podmínek," řekl Hodač.

Výsledkem správního řízení může být podle Hodače pokuta pro MD nebo i zrušení dodatku. Proti rozhodnutí se mohou účastníci řízení odvolat zpět k ÚOHS nebo soudu. "Jde o to, kdo z těch účastníků se bude až k tomu soudu odvolávat," řekl Hodač.

Dodatek obsahuje ustanovení, které umožňuje Kapschi během prvních tří měsíců provozu systému snížení efektivity výběru mýta až na 85 procent. Firmě podle ustanovení dodatku měly připadnout také veškeré mýtné poplatky, které firma vybere nad hranici 95 procent.

Dodatek také zahrnuje ustanovení, že se stát po dokončení systému nestane majitelem části softwaru, pomocí něhož se mýtné na všech zpoplatněných dálnicích vybírá. Na dodatku ke smlouvě se Kapsch dohodl s předchozím ministrem Milanem Šimonovským (KDU-ČSL) kvůli zpoždění zahájení výstavby, které bylo způsobeno řízením s ÚOHS.

Dodatek byl nakonec zmírněn jeho druhou verzí, podle níž hrozí Kapschi pokuta ve výši až 14 milionů korun za každý den, kdy nebude systém elektronického mýtného fungovat. Částka je součtem nové šestimilionové smluvní sankce a náhrady škod za ušlé mýtné ve výši osmi milionů.

Kapsch poskytl státu na sankce bankovní záruku ve výši téměř 660 milionů korun. Tato částka představuje 21 procent ceny dodávky první etapy výstavby mýtného. V původní smlouvě byla částka bankovní záruky stanovena pouze na 7,5 procenta ceny dodávky.

ÚOHS se loni zabýval výběrovým řízením na dodavatele systému. Na tendr ministerstva dopravy si stěžovalo několik neúspěšných uchazečů. Úřad opakovaně potvrdil, že i přes chyby ministerstva se na výsledcích nemohlo nic změnit. Firma Autostrade podala na rozhodnutí ÚOHS žalobu ke krajskému soudu, ale ani s ní neuspěla. Soud sice nejprve vydal předběžné opatření, kterým firmě dočasně zakázal ve výstavbě pokračovat, později ale potvrdil firmu Kapsch jako vítěze a předběžné opatření zrušil.

Mýtné musí od 1. ledna platit nákladní vozidla a autobusy s hmotností 12 tun na dálnicích a rychlostních komunikacích. Týká se tedy 970 kilometrů českých komunikací. Průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr. Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné.