TITULEK38: Výrobce pil využil film o vraždách Ty billboardy na pražských prostranstvích nelze prakticky přehlédnout. Obrovský rudý nápis Texaský masakr motorovou pilou a pod ním fotografie toho samého nástroje. Reklama se týká nového amerického snímku, který bude uveden do českých kin 29. ledna, motorová pila pochází z produkce japonského výrobce nářadí Makita Corporation. Kontroverzní marketinkové spojení označuje distributor filmu za nadsázku, reklamní experti se tváří spíše odmítavě. Ožehavost takto pojaté kampaně vyplývá především z toho, že film je natočen podle skutečných událostí v roce 1973. Tehdy policie v americkém státě Texas objevila na farmě Thomase Hewitta těla 33 obětí, z nichž některé byly usmrceny nebo zohaveny motorovou pilou. O událostech vznikl béčkový horor již rok poté, nový film je remake starého snímku. Film uvádí do tuzemské distribuce společnost Bioscop. Jak uvedla Vendula Rohlíčková z marketinku Bioscopu, společnost oslovila v souvislosti s Texaským masakrem přibližně 18 výrobců motorových pil v České republice. "Napadlo nás, že by to mohlo působit jako nadsázka. Název filmu se k podobné kampani nabízí. Samozřejmě billboardy by neměly evokovat dojem, že vraždy byly provedeny právě tou vyobrazenou motorovou pilou," řekla Rohlíčková, podle které byla Makita vybrána z více zájemců. Výrobce se podle ní objevuje nejen na billboardech, ale i v rádiovém spotu nebo na tiskových materiálech. Samotní zástupci Makity zaujali v celé záležitosti pozici mrtvého brouka. "Nemáme potřebu se o tom bavit s médii," reagoval ředitel tuzemské pobočky Makity Tibor Belan. Oslovení marketinkoví odborníci se na reklamní spojení výrobce nářadí a filmu o masových vraždách tváří rozpačitě. "Vnímám to ze strany Makity jako velmi podivnou marketinkovou politiku, chtít se přiživit na takových hrůzných činech, jako jsou masové vraždy," uvedl Jiří Mikeš z prezídia Asociace komunikačních agentur. "Nemělo by se rovněž zapomínat na to, že podobně laděné kampaně vnímají spotřebitelé často negativně," řekla předsedkyně Asociace psychologů trhu Jitka Vysekalová, podle které ale uvedený billboard nespadá do kategorie neetické reklamy. Tu posuzuje Rada pro reklamu (RPR), kterou tvoří zástupci komunikačních agentur, televizí nebo velkých zadavatelů inzerce. "Zatím jsme žádný podnět k prošetření této reklamy neobdrželi," sdělil ředitel RPR Zbyněk Roubal.