Student Agency asistovala v Liberci policie


Bez asistence policie se neobešel včerejší vstup autobusového dopravce Student Agency na trasu Praha - Liberec.
Bezpečnostní agentura najatá konkurenční firmou ČSAD Liberec totiž včera zabránila autobusům Student Agency vjet na autobusové nádraží v Liberci. Vjezd uvolnila až na zásah policie, jejíž příslušníci k tomu černé šerify vyzvali.
Na liberecké nádraží se dostal až pátý autobus Student Agency přijíždějící z Prahy ve dvě hodiny odpoledne. Pasažéři předchozích spojů museli vystupovat i nastupovat ve vjezdu na nádraží.
Společnost Student Agency oznámila, že kvůli tomuto incidentu podává trestní oznámení. "Budeme se tímto případem dál zabývat," řekl agentuře ČTK Ladislav Horáček z okresního ředitelství policie v Liberci. Šéf autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek se k tomu odmítl vyjádřit.
ČSAD Liberec byl až do loňského listopadu monopolním dopravcem na trase Praha - Liberec. Jeho postavení chránil liberecký dopravní úřad, který tyto spoje zahrnul do závazku veřejné služby dotované státem a odmítal žádosti o licenci jiných dopravců.
Ti se však lukrativní trasy, na které se odhadem přepraví kolem půl miliónu cestujících ročně, nehodlali vzdát. Proto obešli liberecký úřad tak, že si pořídili licenci u pražského magistrátu. Loni v listopadu tak začal jako první jezdit na této trase pražský Hotliner se svými mercedesy.

Nádraží patří ČSAD Liberec

Podle obdobné licence včera poprvé vyjely i žluté autobusy Student Agency. Licence jim určuje končit cestu na autobusovém nádraží, jehož vlastníkem je však ČSAD Liberec. Ten s vjížděním autobusů Student Agency na své nádraží nadále nesouhlasí.
"Vstupují na cizí pozemek bez souhlasu jeho majitele na vlastní nebezpečí," uvedl včera Řádek. Upozornil, že vydání licence svému novému konkurentovi pražskému magistrátu nedoporučil.
Hotliner tyto problémy nezažil, protože na rozdíl od Student Agency má už dva roky s ČSAD Liberec uzavřenu smlouvu o užívání autobusového nádraží. Do loňského listopadu totiž příliš libereckému dopravnímu podniku nevadil, protože jezdil pouze o víkendech.
ČSAD Liberec si za zastavení jednoho autobusu na svém nádraží účtuje třicet korun, zatímco například na pražském autobusovém nádraží Florenc to stojí 150 korun.
ČSAD Liberec je odhodlána celou věc řešit soudně. Rozepře mezi oběma konkurenty může navíc nabrat další spád. U vjezdu do libereckého nádraží se totiž staví elektronická závora.
"Pokud našim autobusům bude závora fyzicky bránit ve vjezdu na nádraží, pak budou cestující jezdit za pouhou korunu, protože jsme jim neumožnili plnohodnotný provoz linky," sdělil ředitel Student Agency Radim Jančura. Ztrátu, kterou by tak tento dopravce měl, by na ČSAD Liberec soudně vymáhal. Jančura odhaduje, že by mohlo jít o částku blížící se jednomu miliónu korun měsíčně.
"Chybí zákon o veřejné dopravě. Nejsou jasná pravidla hry," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Podle něj nádraží v privátních rukou by měla nést takzvané úplatné věcné břemeno. Tedy za peníze by měl být vjezd povolen dopravcům, kteří mají úřední povolení.
Pohodové vztahy nejsou ani mezi libereckým ČSAD a Hotlinerem. Autobusy Hotlineru totiž jezdí ve stejných časech jako liberecké karosy. "Odmítli s námi konzultovat jízdní řád před naší žádostí o licenci na magistrátu," odůvodnil časové kolize spolumajitel Hotlineru Otakar Horký.
"Najíždějí na pražské startovní zastávce před náš autobus a pokoušejí se ztěžovat cestujícím přístup k našim autobusům," tvrdí naopak Řádek z ČSAD.

Jízdenky jsou levnější

Do Liberce tak nyní jezdí tři společnosti, které si navzájem konkurují. Cestujícím to však už přineslo nejen výrazné zkvalitnění služeb, ale také zlevnění. Zatímco ČSAD Liberec jezdila původně za 78 korun a k tomu se připlácelo za místenku, od dnešního dne stojí jízdenka jen 60 korun a při úhradě čipovou kartou může cestující získat až patnáctiprocentní slevu. Za 60 korun jezdí i Student Agency, ale v případě kreditních jízdenek stojí cesta jen 50 korun. Nejdražší je Hotliner, který za cestu účtuje 70 korun a zlevnění zatím nechystá.
"Vývoj na trhu budeme ještě vyhodnocovat," uvedl Horký. S vlastním podnikáním na trase je spokojen, podle jeho slov mají jeho autobusy obsazenost kolem osmdesáti procent. Zato tržby ČSAD Liberec podle Řádka klesly, a to asi o třetinu.
Student Agency už loni ovládla trasu Praha - Brno a má již převahu i na lince Praha - Plzeň, kde začala jezdit loni v listopadu. Brněnská firma podniká i v mezinárodní autobusové dopravě, prodává letenky a zprostředkovává pobyty v zahraničí. Zatímco předloni měla tržby jednu miliardu korun, loni již utržila 1,4 miliardy.