Poštovní servery operátora Telefónica O2 byly v poslední době napadeny spamem, který výrazně omezil možnosti odesílání pošty. Zákazníci společnosti tak mají problém s posíláním e-mailových zpráv přes operátorskou bránu iol.cz "Nefunguje nám odchozí pošta, jejímž poskytovatelem je právě O2. Nemůžeme tak dostatečně rychle reagovat na objednávky zákazníků a někdy až jednodenní zpoždění nám v podnikání zrovna dvakrát nepomáhá," říká obchodní zástupce designového studia Vasa Interier Václav Goubej. Tomu také vadí, že operátor na případné komplikace své zákazníky neupozornil. "Proč taková firma nepošle alespoň omluvný e-mail? Docela by nás zajímalo, jak O2 bude kompenzovat svou neschopnost vůči svým zákazníkům nebo nás tak vědomě poškozuje. Omluva v tomto případě asi stačit nebude, protože lze těžko vyčíslit ušlý zisk, o který jsme těmito prodlevami přišli," dodává Goubej. "Zákazníky jsme průběžně informovali o vzniklé situaci, nejen hláškou na bezplatné infolince, prostřednictvím dopisů, ale informaci jsme zveřejnili i na našich internetových stránkách," brání se mluvčí operátora Martin Žabka. Podle oficiálního vyjádření operátora lze o kompenzaci písemně žádat na reklamačním oddělení. MEZITITULEK: Za všechno může spam Zástupci operátora označují za viníka komplikací při odesílání pošty nečekaně velké množství nevyžádaných e-mailů. "Minulé úterý došlo k extrémnímu nárůstu spamu a virů, které byly odesílány ze zahraničí na náhodné e-mailové adresy v Česku, tedy i do schránek našich zákazníků," vysvětluje Žabka. Podle něj se tak přetížil jeden z e-mailových serverů. Ihned po identifikaci útoku naši technici začali tuto situaci řešit a v současné době by měl být stav už stabilizován," říká mluvčí operátora Martin Žabka. Sám Žabka se také jménem společnosti omlouvá všem zákazníkům za případné způsobené problémy. MEZITITULEK: Problémy už od podzimu Uživatelé však v internetových diskusích na problém s odchozí poštou upozorňují už delší dobu. "Během posledního týdne se však situace vyhrotila, když se některé e-maily i ztratily. Každopádně tato situace trvá minimálně od loňského podzimu," říká odborník na počítačovou bezpečnost Roman Všetečka. "Vina je ale i na straně společnosti, protože její servery nebyly na podobný útok, o něž v internetovém světě nebývá nouze, připraveny," dodává Všetečka. "Začínáme posilovat servery, a zákazníci by tak měli během února a března pocítit výrazné zrychlení e-mailové komunikace," dodává Žabka. Současně s tím se operátor chce zaměřit na lepší ochranu proti virům a spamu.