Betonová lávka spojující Císařský ostrov a pražskou Troju se v sobotu kolem druhé hodiny odpoledne zřítila do Vltavy. Při jejím pádu se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Podle statika, který místo ohledal, se zbývající část lávky může kdykoliv zřítit. Lávku nahradí přívoz, co nejdříve také vznikne provizorní most. Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) zatím není jasné, co bylo příčinou pádu lávky. Důvody vyšetřuje policie. Řekl to na nedělní tiskové konferenci.

Stav konstrukce byl podle Dolínka v posledních letech pravidelně monitorován. Specialista ze stavební firmy Pontex Václav Hvízdal doplnil, že na lávce probíhaly detailní prohlídky dvakrát za rok. V roce 2013 se prováděly zatěžkávací zkoušky, u kterých experti objevili určité nesrovnalosti, takže lávka byla pravidelně sledována. Až do jejího pádu však přístroje žádnou odchylku podle Hvízdala nezaznamenaly. Proč k pádu došlo, bude tedy předmětem dalšího šetření.

Hvízdal v pozdějším rozhovoru pro Českou tiskovou kancelář připustil, že měli indicie ohledně poškození některých lan v konstrukci lávky. Bylo to prý ale malé procento, které neohrožovalo bezpečnost. Základní osnovu lan Pontex nekontroloval proto, že kdyby se celý systém otevřel, nebylo by jej už možné znovu utěsnit tak, aby do něj nezatékalo. Současný mráz podle něj havárii nezpůsobil, ale mohl ji urychlit.

Kontrolor lávky: Pád byla anomálie

Hvízdal upozornil, že za jeho praxe od roku 1982 nespadl v Česku za provozu žádný větší most. Výjimkou byly pouze povodně, které způsobily podemletí některých konstrukcí. "Takže je to skutečně anomálie a myslím si, že projektanti v Čechách jsou natolik zkušení a že máme tak dobré normy, že to skutečně není špatným návrhem," hájil projekt Jiřího Stráského z roku 1984.

S lávkou se podle náměstka Dolínka do budoucna příliš nepočítalo, v plánu byla stavba dvou jiných mostů. 

Ředitel městské Technické správy komunikací (TSK) Petr Smolka řekl, že lávka nebyla v dobrém stavu, ale havarijní nebyl. Indicie technického problému podle něho neexistovaly.

Praha se bude snažit v řádu několika měsíců přijít s řešením propojení Troji a Císařského ostrova. Dolínek uvedl, že se na místě postaví buď pilířový, nebo pontonový most. V jednání je také přívoz. Lidé, které pád lávky zranil, dostanou odškodnění.

Praha zvažuje uzavřít další mosty

Hlavní město urychleně zváží uzavření radotínské lávky, v prosinci plánovaně znepřístupní lávky pro pěší na železničním mostě. Na Hlávkův most možná nebudou smět tramvaje, rozhodne se o tom v nejbližších měsících, řekl na tiskové konferenci Dolínek.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v sobotu večer nařídila kontrolu všech mostů a lávek v Praze. Zároveň chce přezkoumat tři týdny starý posudek, který na riziko pádu neupozornil.

Technická správa komunikací už v roce 2014 poznamenala, že lávka není v dobrém stavu. Přes provedení nutných údržbových prací v roce 2011 odhadovala tehdy životnost konstrukce na pět až sedm let. Poslední kontrolou prošla lávka letos v listopadu.

V neděli ve 12:30 se konala tisková konference, kde se k situaci vyjádřil zástupce pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a odborníci z TSK:


Zdroj: ČTK