Všeobecně neoblíbenou knihu jízd by už brzy mohli podnikatelé a živnostníci hodit do koše. Pokud projde pozměňovací návrh zákona o daních z příjmů parlamentem, budou si moci firmy zahrnout do nákladů za auto paušálně pět tisíc korun. Tato výhoda by však platila pouze pro tři firemní vozy. Novelu nyní čeká třetí čtení ve sněmovně.

Zrušení knihy jízd by pro podnikatele znamenalo ulehčení od administrativní zátěže. Vyplňování a přesné vedení tohoto dokumentu vloni v anketě HN označili za jednu z pěti největších absurdit, které jim komplikují podnikání.

Komu se vyplatí

Zrušení knihy jízd by se vyplatilo především těm, kteří nemusí vynakládat vysoké částky na údržbu a provoz svých aut a nenajezdí ročně mnoho kilometrů. Jejich skutečné náklady jsou totiž menší než navrhovaný paušál pět tisíc korun.

"Mám starší pick up a pravidelně s ním zásobuji svoji prodejnu vín ve městě a v letní sezoně ještě malé občerstvení v nedalekém Kokořínsku. Moc kilometrů tak ročně nenajezdím. Chystanou možnost přechodu na paušální poplatek bych tedy uvítal," říká podnikatel z Mělníka Martin Kreutzman.

V podnicích, kde mají auta často vytížená, se přechod na paušál nevyplatí. Náklady jsou totiž vyšší než navrhovaných pět tisíc.

Při porovnávání výhodnosti či nevýhodnosti vedení knihy jízd a následného uplatňování výdajů za provoz firemního auta je nutné postupovat individuálně. Obecně ale platí, že u dražších a nových aut je výhodnější je zahrnout do majetku firmy a uplatňovat výdaje na pohonné hmoty podle "paragonů" od benzinek, ne paušálem. Do nákladů je pak totiž také možné započítat například odpisy vozu, výdaje na jeho opravy a servis, garanční prohlídky, provozní kapaliny nebo zimní pneumatiky.

Pokud firma nebo podnikatel auto do firemního majetku nezařadí, nemusí sice vést knihu jízd, ale při použití takového vozu musí vyplnit "cesťák". Tedy formulář k jednorázovému použití, do kterého se zaznamenají stejné údaje o cestě jako v knize jízd. Do daňově uznatelných nákladů na provoz takového vozu pak lze uplatnit jen základní náhradu a náhradu za spotřebované pohonné hmoty.

Nárok na základní náhradu vyplývá ze zákoníku práce a pro letošní rok činí 3,90 koruny za každý kilometr ujetý na pracovní cestě. "Pro stanovení nákladů na pohonné hmoty může podnikatel využít buď skutečné výdaje, nebo průměrnou cenu uvedenou v pokynu ministerstva financí platném pro příslušné období," říká Lenka Mrázková, daňová ředitelka PricewaterhouseCoopers ČR.

Plátci DPH si nepolepší

Skupinou, které novela nic nepřinese, jsou plátci DPH, kteří z nakoupených pohonných hmot uplatňují plný nárok na odpočet daně. Ti musí být schopní případné finanční kontrole prokázat, že automobil slouží výhradně k podnikání. A tuto skutečnost musí prokázat přesnou evidencí typickou pro knihu jízd.

Využití této novely se také nedotkne podnikatelů, kteří nejsou plátci DPH a své výdaje uplatňují procentem z příjmů. "Ti totiž žádnou evidenci jízd nesestavují a doklady o nákupu pohonných hmot neschraňují," říká Jaroslav Sůsa, senior consultant Tacoma.

Zrušení knihy jízd by řada podnikatelů uvítala, přestože už se s ní za léta sžila. "Knihu jízd mám v přihrádce dveří a naučil jsem se hned po každé jízdě provést záznam," říká například podnikatel Leoš Šlechta z Prahy. Rekonstruovat zpětně proježděné kilometry a propálený benzin nebo naftu je totiž noční můrou každého podnikatele nebo živnostníka.


CO SE ZMĚNÍ

- Podnikatelé si budou moci vybrat, zda zruší knihu jízd, maximálně však u tří firemních aut.

- Náhradou evidence bude paušální poplatek 5 tisíc korun měsíčně na jedno auto


MÉNĚ PAPÍROVÁNÍ. Pokud projde novela zákona o daních z příjmů, budou moct podnikatelé hodit knihu jízd do koše.